Startup Hermeus intenzivně pracuje na hypersonickém letounu Quarterhorse. V příštím roce (2024) chtějí pokořit dávný rychlostní rekord Blackbirdu. Pomůže jim v tom kombinovaný motor Chimera, který funguje jako klasický proudový motor a za vysokých rychlostí jako ramjet. Má za sebou pozemní testy, do vzduchu by měl letět ještě letos.
Startup Hermeus intenzivně pracuje na hypersonickém letounu Quarterhorse. V příštím roce (2024) chtějí pokořit dávný rychlostní rekord Blackbirdu. Pomůže jim v tom kombinovaný motor Chimera, který funguje jako klasický proudový motor a za vysokých rychlostí jako ramjet. Má za sebou pozemní testy, do vzduchu by měl letět ještě letos.
Ostře sledovaný startup Hermeus Corporation z Atlanty, stát Georgia, si dělá zálusk na půlstoletí starý světový rekord v rychlosti proudového letounu, který získal v roce 1976 americký SR-71 Blackbird. Mimo jiné spoléhají na motor Chimera, který v sobě kombinuje víceméně standardní proudový motor pro rychlosti Mach 0-3 a hypersonický ramjet, který pracuje při rychlostech Mach 3-5.
Hermeus získal v roce 2021 financování od US Air Force na vývoj hypersonického letounu Quarterhorse. Projekt podle všeho uhání závratnou rychlostí a zmíněný rekord by Hermeus chtěl pokořit již příští rok, tedy 2024. Aby to zvládli, potřebují kombinovaný motor podobný tomu, jakým byl vybavený Blackbird. Pro rekordní hypersonický let je nutný pohon, jako je ramjet. Ten ale nefunguje při rychlostech nižších než Mach 0,5 a není tím pádem použitelný při vzletu. Další věc je, že při rychlostech nižších než Mach 3 ramjet není efektivnější než proudový motor.
Hermeus proto vyvíjí motor Chimera, který funguje jako klasický proudový motor a při vysokých rychlostech jako ramjet. Letoun s tímto motorem normálně vzlétne z ranveje a až do rychlosti kolem Mach 3 ho bude pohánět proudový pohon. Pak se přepne na ramjet a vyrazí zlomit rekord.
Tým startupu Hermeus před časem vzal Chimeru do testovacího zařízení Notre Dame Turbomachinery Lab, kde po dobu 5 měsíců testovali jeho chování při různých rychlostech simulovaného letu. Testy typicky probíhaly pozdě v noci, kvůli nesmírné spotřebě elektřiny. Nakonec mohli potvrdit, že motor Chimera stabilně přepíná mezi módem proudového motoru a ramjetem. Jak vysvětluje Glenn Case z vedení Hermeusu, úspěšně pozemní testy motoru podstatně snížily rizika letových testů motoru Chimera, k nimž by mělo dojít ještě letos.
Cílem Hermeusu je postavit civilní hypersonický dopravní letoun, který by létal rychlostí Mach 5. Měl by být postavený z titanové slitiny a měl by přepravit až 20 pasažérů, s doletem asi 7 400 kilometrů.
Tento letoun, označovaný jako „Halcyon“ by se měl dostat z Paříže do New Yorku za 90 minut. Letěl by v závratné výšce zhruba 27,4 kilometrů, tedy výš než zmíněný Blackbird (25,9 km).
Jak ale ukazuje financování americkým letectvem, o praktické hypersonické letouny mají zájem i vojáci. Pro ně Hermeus připravuje větší platformu než Quarterhorse, která nese označení Darkhorse.
Měl by to být bezpilotní letoun, jehož připracovaný kombinovaný motor Chimera II bude založen na masivním proudovém motoru Pratt & Whitney F100, který pohání letouny McDonnell Douglas F-15 Eagle a General Dynamics F-16 Fighting Falcon.
US Air Force by se mohli stát prvním letectvem, které má hypersonické letouny.
Literatura: New Atlas 24. 1. 2023.
Zdroj: https://www.osel.cz/12702-kombinovany-motor-chimera-zvladne-pojizdeni-po-ranveji-i-hypersonicky-let.html, Autor: Stanislav Mihulka, 26.01.2023