Zelený úděl Evropské unie je poměrně kontroverzním záměrem dosáhnout
uhlíkové neutrality do roku 2050. Výsledkem je i takový krok,
že se zavře jedna z nejmodernějších uhelných elektráren v Německu,
která má jen 6 let.
Evropská unie a především Německo hodně razí ekologii (nakolik
jsou však jednotlivé kroky skutečně ekologické, to je v některých
případech oprávněnou otázkou). Někdy to totiž až přesahuje hranice
zdravého rozumu. Tzv. Zelený úděl EU (Green Deal) totiž požaduje
uhlíkovou neutralitu do roku 2050 a máme zde spoustu dílčích cílů,
jako např. snížit emise CO2 napříč odvětvími průmyslu
i dopravy do roku 2030 o 55 % proti roku 1990. Jedním z výsledků
je to, že Evropská komise opravdu přišla s návrhem, který má od
roku 2035 zakázat prodej jakýchkoli aut se spalovacím motorem, tedy
dokonce i plug-in hybridů. Cílem v podstatě je, aby v roce 2050
zmizela ze silnic poslední auta se spalovacími motory. Tohle sice
může fungovat v některých zemích s krátkým životním cyklem aut,
nicméně v ČR, kde těchto 15 let tvoří průměrný věk aut a nikoli
věk, kdy končí jejich život na silnicích, to bude asi trochu složitější.
Docela nepochopitelným krokem je zavírání jaderných elektráren,
které jsou jedním z nejčistějších zdrojů energie. Stavba nových
sice podle mnoha odborníků hraničí s "ekonomickou sebevraždou",
ale pokud už stojí, nevidím moc důvodů je zavírat. Stejně tak diskutabilní
může být zavření elektrárny Moorburg. Ta je v Německu v Hamburgu
a jde o uhelnou elektrárnu. Tam by uzavření vzhledem k cíli Německa
zavřít do roku 2038 všechny uhelné elektrárny i mohlo dávat smysl.
Zvláštní je ale to, že elektrárna byla uvedena do provozu teprve
v roce 2015 a jde tak v podstatě o jednu z nejmodernějších uhelných
elektráren (v jejím případě produkovala cca 750-760 g CO2
na kWh, což je o 25 % pod německým průměrem pro uhelné elektrárny).
V Německu je to druhá nejmladší uhelná elektrárna.
Po necelých 6 letech služby se tak odporoučí (elektřinu přestala
vyrábět už koncem roku 2020). Obří investice do její výstavby tak
přijdou takřka vniveč. To, jak k tomu došlo, souvisí mimo jiné právě
s výše zmíněným plánem Německa zavřít všechny uhelné elektrárny.
Vláda tak nabídla elektrárnám "odškodnění" za dobrovolné zavření
provozu. Elektrárny měly samy nabídnout cenu za každou vypnutou
MW a odškodnění dostaly ty, které daly nejvýhodnější (nejnižší)
nabídku. Hovoří se o tom, že průměrná cena činila 66 000 EUR za
MW. Pro zajímavost, instalovaný výkon Moorburgu byl 1 600 MW. Neměla
ale běžet pořád na plný výkon, protože měla sloužit především k
vykrývání špiček obnovitelných zdrojů.
Nebyl to však jediný důvod. Jak už to nebývá až tak neobvyklé,
proti logickým ekologickým krokům nejvíce protestují různé "ekologické"
organizace, které nedovolily postavit přes Labe teplovod. Takže
zatímco mohli mít v Německu jednu z nejmodernějších uhelných elektráren,
která by vyráběla nejen elektřinu, ale i teplo najednou, a zabít
dvě mouchy jednou ranou, ekologové postavili tolik překážek, že
se majitelé elektrárny rozhodli ji raději uzavřít. Bez možnosti
prodávat elektřinu i teplo se elektrárna moc nevyplácela. I finančně
je z toho nakonec docela katastrofa. Výstavba spolykala 3 miliardy
EUR (77 mld. Kč), dalších několik desítek milionů EUR (ale možná
i přes 100 mil. EUR) pak spolykala pobídka státu k uzavření.
Za celou svou historii vyrobila elektrárna jen 34 TWh energie,
takže jen stavba elektrárny a její zavření se na ceně vyrobené kWh
podílí částkou 2,30 Kč. Tedy bez uhlí a dalších nákladů na provoz.
Místo Moorburgu má stát do roku 2025 elektrolyzér na výrobu vodíku
(cca 100 MWe).
|