Evropská unie dnes (14. 7. 2021) přelomově vykročí k tomu, aby se stala globální
laboratoří opravdu hluboké a plošné dekarbonizace. Evropská
komise představí masivní soubor návrhů nových opatření, jejichž
klíčovým smyslem je učinit evropskou ekonomiku klimaticky mnohem
šetrnější, ovšem která současně zásadně promění život každého
ze stovek milionů obyvatel EU.
Zdraží auta, letenky, bydlení i elektřinu. Navíc může Evropská
unie v důsledku představených opatření přijít o další podstatnou
část své konkurenceschopnosti ve světě a střelit se tak do vlastní
nohy.
„Soubor návrhů patrně vyvolá bouřlivou debatu,“ predikuje
hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Každé odvětví unijní ekonomiky
totiž má přimět k výraznému uspíšení odklonu od fosilních paliv.
Stěžejním cílem souboru opatření má být snížení emisí o 55 procent
v porovnání s rokem 1990, a to nejpozději v roce 2030. Unii by se
splněním tohoto cíle otevřela cesta k eliminaci emisí skleníkových
plynů do roku 2050.
Za tím účelem má EU zavést právě zmíněnou sadu opatření. Jedním
z nich je rozšíření systému emisních povolenek také například na
lodní přepravu. Dalším pak eliminace automobilů na konvenční pohon,
tedy na pohon benzínový či dieselový. Evropská komise také koketuje
s myšlenkou zavedení uhlíkových cel na dovážený cement, hliník či
ocel.
„Soubor opatření bude zdaleka nejambicióznějším krokem, který
kdy byl v historii lidstva podniknut za účelem ochrany klimatu.
Už od roku 2035 by se v EU měla vyrábět čistě jen auta s nulovými
emisemi, tedy například elektromobily. Letecké společnosti zase
budou nakonec muset zaplatit každou tunu oxidu uhličitého, který
emitují,“ komentuje návrh Kovanda.
Tak daleko jako EU ve snaze učinit ekonomiku klimaticky šetrnější
nezachází žádné další hospodářství světa. EU má v plnění zelených
cílů výrazně předběhnout jak Spojené státy, tak Čínu a všechny další
ekonomické celky. Obyvatelé EU se tedy vskutku stanou součástí nebývalého
společenského experimentu, který pro ně bude znamenat hlavně jedno:
zdražování. Klimaticky šetrnější technologie a postupy jsou dražší,
jinak by se již dávno využívaly přirozeně. Politici přitom sami
žádné peníze nevydělávají. Disponují penězi firem a občanů. Firmy
a občané EU se přitom nyní budou potýkat se zdražujícími automobily,
letenkami, bydlením, energiemi, ale i zbožím z dovozu. To vše a
mnohé další v důsledku souboru klimatických opatření notně prodraží.
Soubor opatření se tak bude financovat z vyšších daní firem a
občanů EU, dále na dluh – což jsou jen budoucí daně firem a občanů
EU – a částečně také ze cla, tedy z daně na dovážené zboží. Na zavedené
clo ale doplatí také občan EU. Pokud totiž EU uvalí daň například
na levnější dováženou tureckou ocel, neboť její výroba dostatečně
nesplňuje podmínky klimatické šetrnosti, daná turecká ocel o ono
clo zdraží. O clo tedy zdraží také třeba automobil nebo stavba,
při jejichž produkci se daná ocel využívá. To zase někdo zaplatí.
Občan EU. Vždyť levnější ocel se nyní dováží právě proto, že je
levnější. Její zdražení nutně zdraží i finální produkt.
Mezi lety 1990 a 2019 snížila EU emise o 24 procent, zejména
díky zavedení systému emisních povolenek, které se zatím uplatňují
v případě velkých podniků či elektráren. Snížení emisí o 55 procent
v porovnání s rokem 1990 se tak nemusí zdát až tak nerealistickým
cílem. Jenže každý další procentní bod redukce emisí si vyžádá postupně
větší a větší oběti ze strany každičkého občana EU. Celé unijní
ekonomice tak hrozí, že se osudově střelí do nohy. A že zdražování
jí ochromí natolik, že ztratí citelně ze své konkurenceschopnosti
ve světě.
Evropská ekonomika ve světovém měřítku přitom dlouhodobě upadá,
citelně ztrácí na konkurenceschopnosti už nyní. Dokumentuje to třeba
i nedávno publikovaný žebříček nejhodnotnějších firemních značek
světa. V první padesátce má EU už jen šest zástupců. Ještě v roce
2008 jich měla šestnáct. Navíc, zatímco USA či Čínu reprezentují
na čelných místech technologické značky založené často na samém
sklonku 90. let, jako je Google, Tencent či Alibaba, Evropu v pořadí
zastupují značky jako Louis Vuitton, s rokem založení 1854, nebo
Chanel, vzniklý v roce 1910. To napovídá, že Evropa ekonomicky bude
upadat i nadále. Nevěříme-li tedy, že budoucnost patří dámským kabelkám
spíše než on-line a IT technologiím či e-commerce.
Ekonomické chřadnutí Evropy má i The Economist za “spektakulární”.
Prvně v historii je podle týdeníku nyní 60 procent firem se světově
nejvyšší tržní hodnotou z USA. Evropa jich má poprvé v novodobé
historii jen méně než dvacet procent. Hodnota firmy přitom z velké
části reprezentuje inovativní potenciál. Vždyť třeba hodnota firmy
se odvíjí od hodnoty jejích akcií. A jejich hodnota zase do značné
míry vypovídá o tom, jak investoři věří v budoucí úspěšnost a ziskovost
příslušné firmy.
Proč investoři méně a méně věří v budoucnost evropských firem?
Evropa trpí hned několika závažnými chorobami. Její ekonomika je
předlužená a přeregulovaná, takže firmy ztrácí schopnost inovace
a ve světě jim ujíždí vlak.
„Soubor klimatických opatření, který dnes Evropská komise
představí, předluženost a přeregulovanost masivně umocní, byť s
bohulibým cílem. EU může v důsledku dnes představených opatření
přijít o další podstatnou část své konkurenceschopnosti ve světě.
Navíc, i když se takto fatálně ekonomicky střelí do nohy, není nikde
zaručeno, že tím světu jakkoli pomůže z hlediska environmentálního.
Pokud totiž ekonomiky typu USA, Číny či Indie nebudou postupovat
tak ambiciózně jako EU v dosahování zelených cílů, EU sama nemá
šanci celoplanetární klima příliš ovlivnit. Vždyť z globálního hlediska
je Evropa geograficky jen nevelkým západním výběžkem Eurasie,“
uzavírá Lukáš Kovanda.
|