První, třetí a čtvrtý blok Orlíku hlásí návrat do služby, „dvojka“
počítá poslední hodiny do konce oprav. Největší elektrárna na
Vltavě, kterou energetičtí dispečeři využívají hlavně v časech
odběrových špiček, má za sebou pravidelné několikatýdenní revize
po hlavní části sezóny. Ta přinesla podzimní i jarní příznivé
podmínky pro výrobu bezemisní elektřiny z vody.
Umístěním myšího kurzoru do obrázku dojde k jeho změně
[1/2] Vodní elektrárna Orlík - strojovna
v popředí s opravovaným soustrojím TG2
[2/2] Vyvařování kavitací na lopatkách
oběžného kola
Orlík loni vyrobil více než 261 milionů kWh a zajistil tak energii
pro 75 tisíc domácností ve středních a jižních Čechách. Orlík od
svého vzniku před 60 lety vyrobil už 20 TWh ekologické elektřiny,
a pokryl tak pomyslnou spotřebu dnešní České republiky na 4 měsíce.
Světovým unikátem jsou 4 plně automatizovaná soustrojí s Kaplanovými
turbínami pro spád 70,5 metru.
Příští rok čeká Orlík výměna řídicího systému, aby elektrárna
byla připravena pro spolehlivé fungování v rámci moderní energetiky
budoucnosti.
Každé ze čtyř soustrojí vodní elektrárny Orlík je svými 27 metry
vysoké jak panelový dům. Všechna se v uplynulých týdnech postupně
odmlčela, aby se pro provedení pravidelných oprav vrátila silnější
a mohla znovu měnit energii zkrocené Vltavy na bezemisní energii.
Práce probíhaly postupně s pětidenním časovým překrytím uprostřed
oprav pro práce na společné části soustrojí. Každá dvojice orlických
bloků má totiž výkon vyveden do společné vývodové linky.
Elektrárna je ekologickým, spolehlivým zdrojem schopným rychlého
najetí, který nabízí přenosové soustavě kvalitní regulační schopnosti
v minimálním čase. „Orlík je hlavním článkem vltavské kaskády.
Disponuje celkovým výkonem 364 MW, dálkovým ovládáním z centrálního
dispečinku ve Štěchovicích a umí operativně najet na plné zatížení
za 128 sekund. Opravy jako ta současná jsou nutné pro spolehlivý
dlouhodobý provoz elektrárny,“ říká ředitel Vodních elektráren
ČEZ Petr Maralík.
„Máme za sebou především kontroly na vodních cestách včetně
obou 60metrových přivaděčů, zjišťování vad, vyvařování kavitací
a opravu únavových trhlin na 80tunových oběžných kolech turbín o
průměru 4,6 metru. Na soustrojí TG4 na nás navíc čekala ještě oprava
hřídelové ucpávky,“ rekapituluje Jaroslav Květ, vedoucí provozu
vodní elektrárny Orlík. „Příští rok začneme s výměnou a modernizací
řídícího systému, elektrických ochran a buzení, aby elektrárna byla
dobře připravena na požadavky moderní energetiky,“ dodává Jaroslav
Květ.
Údržba je jedinou možností, kdy specialisté mohou vstoupit do
tzv. vodních cest – míst, kde za normálních okolností vládne výhradně
voda. Za provozu letí jedním přivaděčem až 150 kubíků vody rychlostí
5 m za vteřinu. Ta roztáčí oběžné kolo turbíny, odkud její energii
přenáší hřídel na rotor generátoru. Vyrobená energie je vyvedena
do rozvodny 220 kV Milín. Když užitečná tekutina opustí elektrárnu,
míří znovu vyrábět elektřinu do níže položeného Kamýku.
Elektrárna byla uvedena do provozu v letech 1961–62. Letos na
jaře Orlík překonal hranici 20 miliard kWh vyrobené elektřiny dodané
do sítě od zahájení provozu. Stejný objem elektřiny by pokryl aktuální
spotřebu všech českých domácností po dobu dvou let. Nejpohnutější
chvíle a současně největší následné opravy za celou svou historii
zažil Orlík v létě 2002. Elektrárna společně se svým personálem
do poslední chvíle statečně vzdorovala tisícileté vodě na Vltavě
a zaplatila za to zaplavením všech čtyř 91MW turbín i generátorů.
Celý následující rok byl Orlík z důvodu oprav odstaven a nejvíce
poškozený 4. blok začal elektřinu do sítě znovu dodávat dokonce
až 13. prosince 2004.
Stručně:
Každý ze čtyř orlických přivaděčů má průměr 6,25 metru a
pohodlně by jím projela souprava pražského metra.
Rotující část každého ze soustrojí na Orlíku má hmotnost
650 tun, což odpovídá váze téměř čtyř plejtváků obrovských.
Hmotnost nejtěžšího dílu – rotoru generátoru – činí 400 tun.
Desetilopatkové oběžné kolo Kaplanovy turbíny dostalo na
výstavě EXPO 58 v Bruselu ocenění a bylo světovým unikátem.
Přes přehradu Orlík měla jezdit nákladní doprava, která
měla vozit písek na stavbu jaderné elektrárny Temelín.
Orlík se svými 720 miliony kubíků je nejvodnatější vodní
nádrží v České republice.
Zdroj:
cez.cz ►, 8. 7. 2021, Martin Schreier , mluvčí ČEZ