Přípravy první části vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe možná brzy začnou. Ministerstvo dopravy navrhuje
zahájit přípravu úseku na Odře mezi Ostravou a polskými hranicemi, který by měl vyjít na zhruba 15 miliard
korun. V pondělí návrh projedná vláda, zabývat se bude i zkoumáním vlivu kanálu na okolí. Stát se při
analýze projektu prioritně zaměřuje na propojení Dunaje s Odrou, Labe zůstává v rezervě. Stavba koridoru
by mohla začít po roce 2030.
Úsek by měl začínat na Odře v ostravské části Svinov a pokračovat až k polským hranicím. Zde by se měl
napojit na polskou část vedoucí až k městu Koźle. Stavba by měla na české straně zahrnovat rekonstrukci
sedmi silničních a jednoho železničního mostu, dále dvou plavebních komor a vybudování přístavu ve Svinově.
Podle ministerského dokumentu by pro co nejefektivnější využití vodní cesty měla být hloubka pět metrů a
šířka plavební dráhy okolo 40 metrů.
Stavba úseku ze Svinova k polským hranicím podle odhadů vyje na 15 miliard korun, dalších 29 miliard
pak bude stát polská část koridoru do Koźle. Obě země o projektu a vlastním postupu průběžně jednají.
Podle ministerstva by zesplavnění Odry usnadnilo přístup regionálního průmyslu na evropské a světové
trhy. Počítá se i s rekreační plavbou a turistickým využitím.
Vláda by se v pondělí měla věnovat i hodnocením vlivů celého koridoru na okolní životní prostředí, což
žádali senátoři, starostové i ekologové, a dále i vyhodnocením realizovatelnosti celého projektu.
Úsek z Ostravy do Polska by se v případě schválení tak stal první části zvažovaného vodního koridoru,
který podle původních předpokladů měl spojit Odru s Dunajem a Labem. Podle studie proveditelnosti měl celý
projekt vyjít na téměř 586 miliard korun. Ministerstvo však vloni rozhodlo, že další analýzy zaměří na propojení
Odry s Dunají, které vycházelo ze studie jako ekonomicky nejefektivnější. Naopak napojení labské části za
více než 300 miliard korun vyhodnotilo jako nevýhodné a technicky nejnáročnější. Stát si zatím pro labskou
část ponechal územní rezervy pro případ změnu rozhodnutí v budoucnu.
Projekt, který dlouhodobě podporuje prezident Miloš Zeman, by podle zastánců přinesl ekonomické možnosti,
zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v Česku a umožnil lepší hospodaření s vodou. Ekologové naopak
namítají, že koridor by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní
dopad na krajinu a vodní režim v zemi.
|