„Evropská komise označila jadernou energetiku a obnovitelné
zdroje energie za ´páteř bezemisní evropské energetické soustavy´,
tedy za součást dekarbonizace,“ říká ministr průmyslu Karel
Havlíček. Rozhovor s ministrem Karlem Havlíčkem o Uhelné komisi
i o tom, jestli Unie Česku může, nebo nemůže zablokovat výstavbu
jádra. Došlo i na to, jestli je šance současný „protiuhlíkový
kvapík“ nějak korigovat.
Na změnu dohod o uhlíkové neutralitě Evropské unie politikům
chybí odvaha. Takže ani koronavirus a náprava ekonomických škod,
které způsobil, na směřování EU nic nezmění. V otázce využívání
jaderné energie je však ministr průmyslu a obchodu optimističtější.
Náklady na český uhelný exit bude teprve vyčíslovat Uhelná
komise. Již nyní je ale jasné, že budou obrovské. Může se ukázat,
že náprava škod po koronaviru je natolik finančně náročná, že kvůli
tomu bude potřeba odsunout ukončení používání uhlí v Česku?
Uhelná komise má útlum těžby posoudit z různých úhlů pohledů
a mimo jiné říct právě to, jaké jsou možné náklady a dopady. To,
k čemu dojde, nechci předjímat. Na posledním jednání v Prunéřově
jsme se shodli, že mezivýstupy vládě předložíme v září, závěry do
konce letošního roku. A bude to vláda, kdo na jejich základě rozhodne,
od jakého data se uhlí v ČR přestane využívat.
Názor, že si země EU nemůžou dovolit současně sanovat škody
z koronaviru a zároveň odstavovat všechna fosilní paliva, protože
na obojí prostě nemají peníze, má i řada poslanců Evropského parlamentu.
Co si o tom myslíte vy?
Financování je vždy otázkou priorit a zdrojů a samozřejmě zdravého
selského rozumu. Každopádně, jak jsem řekl, nechci předjímat, co
a jak Uhelná komise vyčíslí, od toho ji tvoří odborníci na všechny
možné oblasti tak, aby zohlednila vše, co je třeba a navrhla schůdné
řešení, které bude odpovídat současné situaci.
Podle vašich zkušeností z Bruselu i z jednání s ministry evropských
zemí – zbrzdí koronavirus reálně kroky k uhlíkové neutralitě?
Nemyslím si to. Přesvědčení už sice není takové jako před rokem,
ale nikdo nebude mít odvahu dohodu změnit. Některé evropské země
už dokonce vydaly společná prohlášení o tom, že úsilí, které má
vést k uhlíkové neutralitě, je třeba zvýšit.
Česko sází do budoucna na jadernou energii. Evropská komise
a Evropský parlament ji však nechtějí uznat jako čistý zdroj, který
má místo v budoucím energetickém mixu. V prohlášení Evropské rady
je pouze zmínka, že některé země jádro používají. Má vláda nějaký
plán, jak si jádro prosadit tak, aby jeho výstavbu Unie nemohla
komplikovat, nebo přímo blokovat?
Je to jinak. Evropská komise označila jadernou energetiku a obnovitelné
zdroje energie za „páteř bezemisní evropské energetické soustavy“,
tedy za součást dekarbonizace. Od komise tak logicky očekáváme respekt
k volbě národního energetického mixu, u nás postaveného na OZE,
jádru a účinnosti a také vytvoření investičních a rámcových podmínek
pro výstavbu nových jaderných zdrojů.
Co se týče Evropského parlamentu, je pravdou, že část poslanců
proti jádru vystupuje, podobně jako některé členské země. Na druhé
straně například koncem loňského roku se nám ve spolupráci s Francií
a dalšími státy podařilo dosáhnout toho, že Evropský parlament přijal
stanovisko, které konstatuje, že jádro může hrát roli v dosahování
klimatických cílů. S jádrem počítá téměř polovina členů Evropské
unie.
Pokud by nám EU dokázala jádro nějak zablokovat, jakým způsobem
a za jakou cenu by Česko saturovalo své energetické potřeby?
Evropská komise jasně uvedla, že respektuje primární právo a
článek 194 SFEU, který mimo jiné říká: „…práva členského státu
stanovit podmínky pro využívání svých energetických zdrojů, jeho
volby mezi různými energetickými zdroji a základní skladby jeho
zásobování energií“. Zároveň vycházíme z toho, jak už jsem říkal,
že EK jádro považuje za nástroj k dekarbonizaci a bezpečným dodávkám.
O to dlouhodobě usiluje naše vláda, říkal to například pan premiér
Babiš na prosincové Evropské radě. Zároveň smlouva o Euroatomu říká,
že jaderná energie je jasným cílem unijního práva, což potvrzuje
i stanovisko generálního advokáta u Evropského soudního dvora. A
v neposlední řadě při přípravě nových jaderných zdrojů v ČR vycházíme
z rozhodnutí komise o slučitelnosti veřejné podpory s pravidly EU
u projektů Hinkley Point C (Británie) a PAKS II (Maďarsko).
|