Vládou schválená novela zákona o podporovaných zdrojích může
drtivě zasáhnout majitele českých solárních elektráren. Stačí
jí k tomu zdánlivě jednoduchý krok - omezit výnosnost na IRR
6,3 %.
Jenže to může přinést závažné důsledky, které dopadnou na tisíce
domácností, podnikatelů, ale také na města a obce. Nyní míří novela
do sněmovny. Na poslancích bude, zda konečně otevřou debatu nad
riziky zpětných změn podpory obnovitelných zdrojů.
Většina českých solárních elektráren vznikla před deseti a více
lety. V dobré víře a na základě pobídky státu do nich investovali
peníze půjčené od bank a investorů domácnosti, podnikatelé, ale
také města a obce. Důvěru ve stát zajistila zákonná garance návratnosti.
Stát díky jejich vkladu splnil své závazky v navyšování podílu obnovitelných
zdrojů a Česká republika tak díky těmto projektům modernizovala
svou energetiku směrem k šetrnějšímu životnímu prostředí.
V době vzniku zákona, který určil podmínky podpory obnovitelných
zdrojů, a v době velké výstavby solárních elektráren v letech 2009
a 2010, nebyla omezena výnosnost projektů. Výše podpory byla vždy
určena garantovanou výkupní cenou nastavenou na 20 let. Tato pravidla
vycházela ze zákona č. 180/2005, doprovodných vyhlášek a cenových
rozhodnutí Energetického regulačního úřadu. Žádné limity ve formě
vnitřních výnosových procent nikdy nebyly v pravidlech podpory obsaženy.
Sedm retroaktivních opatření omezilo podporu solárních elektráren
Vládní politici často využívají v argumentaci proti podpoře solárním
elektráren objem podpory, které investoři získávají. Vytratil se
však fakt, že minulé vlády řešily možnou překompenzaci prostřednictvím
nejdříve 26 % solárního odvodu, jenž platil v letech 2011-2013 a
snížil podporu fotovoltaických elektráren o 18 miliard korun.
Následně byl tento solární odvod prodloužen ve výši 10 % po celou
dobu životnosti pro solární elektrárny z roku 2010. Během 17 let
jeho platnosti tak stát sníží podporu o téměř 40 miliard korun.
Přitom právě při prosazení prodlouženého odvodu Ministerstvo průmyslu
a obchodu jasně uvedlo, že jde o opatření, která má definitivně
řešit údajnou nepřiměřenou podporu. Toto stanovisko následně potvrdila
Evropská komise během procesu notifikace české podpory obnovitelných
zdrojů. Otevírá se tedy otázka, v čem lze státu důvěřovat, pokud
zneužívá své pozice a mění názory podle toho, jak se té, které vládě
hodí...
Do ekonomiky, a tedy i návratnosti solárních investic zasáhlo
zavedení nesmyslných recyklačních poplatků, zrušení slíbených daňových
prázdnin, zrušení zrychleného odepisovaní, zrušení podpory decentrální
výroby a povinnost dodatečné instalace dispečerského řízení.
Vláda chce omezit výnosnost ve výši IRR 6,3 %. Tato hranice však
nepokryje ani úroky většiny úvěrů financujících bank. Úroky z těchto
úvěrů byly v době realizace většiny FVE projektů stanoveny zpravidla
v rozpětí 6–9 %. Zisk ve výši 6,3 % tedy nepokrývá ani úroky z těchto
bankovních úvěrů.
Pro srovnání: v roce 2009 se desetileté státní dluhopisy úročily
na úrovni 6 %. Solární energetika byla v letech 2009 a 2010 novou,
nevyzkoušenou technologií, a tedy rizikovou investicí. Pokud by
investoři věděli o limitu výnosnosti dle IRR 6,3 %, do FVE by rozhodně
neinvestovali.
Vláda pak zdůvodňuje, že hodnotu IRR pro solární elektrárny napsala
do zákona dle Evropské komise. Jenže toto tvrzení má silné slabiny.
Pouze u fotovoltaiky vzala minimální hodnotu. U jiných typů obnovitelných
zdrojů naopak maximální (až 10,6 % IRR pro bioplynové stanice).
Uvedené argumenty tak odhalují, že vláda hledá spíše ideologické
cesty, kterými chce zasáhnout proti solární energetice, než že by
měla své kroky nějak promyšlené. Česku tak hrozí, že se po 10 letech
spíše stagnace moderní energetiky neotevře novým příležitostem dnes
levným řešením v solární energetice.
|