Včera (4. 3. 2020) byl Evropskou komisí představen návrh Klimatického
zákona, který zavazuje členské státy EU k dosažení uhlíkové
neutrality do roku 2050. Bez zvýšení klimatického cíle pro rok
2030 však nepomůže rychlému snižování emisí v nejklíčovějším
období.
Nová regulace pod názvem „New Green Deal“ nebo-li Nová
Zelená Dohoda (NZD) má být základním pilířem dlouhodobé strategie
přechodu EU k ekologicky šetrnému způsobu života do roku 2050, kterou
chce prosadit předsedkyně EK Ursula von der Leyenová.
Závažnost celé situace zdůrazňuje vyjádření předsedkyně Komise
Ursuly von der Leyenové. „Klimatický zákon převádí náš politický
závazek do práva a my se jím nevratně vydáváme na cestu k udržitelnější
budoucnosti,“
NZD také posiluje pravomoc Evropské komise od roku 2030 nastavovat
cíle pro snižování emisí skleníkových plynů. Návrh však neřeší navýšení
cíle pro snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030, tedy v rozhodujícím
období, které lidstvu zbývá k omezení oteplení na 1,5 °C, a které
je klíčové pro roli EU jako klimatického lídra na podzimních globálních
jednáních s Čínou a na COP 26 ve Skotsku.
Cíl dosáhnout klimatické neutrality, tedy snížit emise téměř
na nulu, podpořili lídři členských zemí EU včetně českého premiéra
Andreje Babiše (ANO) loni v prosinci na summitu v Bruselu. Pouze
Polsko uvedlo, že své připojení k tomuto cíli teprve zváží. Komise
nyní navrhla právně závazný zákon, jak cíle dosáhnout. Zákon začne
platit, jen když ho schválí státy unie a Evropský parlament.
Klimatická neutralita znamená vypouštět jen minimální množství
emisí. Ty, které se do ovzduší přesto dostanou, mají pohltit například
lesy, mokřady či speciálně vyvinuté technologie.
Současný návrh NZD však obsahuje pouze závazný cíl dosáhnout
uhlíkové neutrality do roku 2050, na kterém se lídři EU shodli již
v prosinci minulého roku. Návrh zákona tak pouze opakuje rozhodnutí
Komise, oddálit debatu o navýšení cílů pro rok 2030 až na září,
kdy Evropská komise představí dopadovou studii navýšených cílů států
EU.
Podle ekologů hrozí, že pokud EU do léta nezvýší cíle pro rok
2030, pak je nezvýší ani Čína, se kterou o tom bude EU v září jednat.
Klimatická konference OSN v listopadu v Glasgow, kde budou jednotlivé
státy představovat, o kolik sníží své emise do roku 2030, tak může
skončit totálním krachem, protože žádný z velkých znečišťovatelů
nepředstaví závazky v souladu s vědeckými doporučeními a zastavení
oteplení na 1.5 °C bude v nedohlednu.
Nejasnosti v cestovní mapě pro klimaticky neutrální Evropu zvedlo
ze židle také 12 členských států (Dánsko, Finsko, Švédsko, Francii,
Itálii, Portugalsko, Španělsko, Lucembursko, Nizozemsko, Lotyšsko,
Rakousko a Slovinsko), které včera zaslaly Komisi společný dopis,
v němž požadují urychlení zvýšení cílů do deseti let, ze současných
40 procent na 50 až 55 procent. To podporuje i Evropský parlament.
Samotný návrh Komise toto zvýšení však explicitně nepředpokládá.
Důkladnou analýzu požaduje hned několik zemí, včetně Česka a Maďarska,
které chtějí jasně vyčíslit dopad na jejich rozpočty.
Zpráv o tom, že dogmatický ekologismus páchá na planetě škody,
přibývá. Zvolna přibývá i vědců, kteří se nebojí pozvednout hlas
a zelené mantry na základě faktů kritizovat. Dokonce se kritické
hlasy objevují i v řadách neziskových organizací.
Všechny takové názory mají jedno společné – nezpochybňují potřebu
chránit životní prostředí na planetě Zemi. Ale odmítají vytloukání
klínu klínem, tedy vyřešení jednoho problému vznikem problému dalších,
v důsledku neméně závažných. Což je nota, na kterou slyší široká
veřejnost. Stejná veřejnost, která má rezervovaný postoj k Pátkům
pro budoucnost, Gretě, uhlíkové neutralitě do roku 2050 a tak dále.
Zelenou lobby a její aktivistickou armádu takový vývoj přiměl k
akci.
Schyluje se k rozhodující zelené ofenzivě. Po které už nic nebude
jako dřív. Protože Evropská unie sama sebe sváže pavučinou zákonů
a změní současně rozhodovací mechanismy tak, aby už přijaté zelené
náboženství nebylo možné ani korigovat, natož zvrátit. Ofenziva
začala vcelku nenápadně vloni, když se do jejího čela s transparentem
v ruce postavila šestnáctiletá Greta Thunbergová.
Probíhá tak něco podobného, jako je známá Ofenziva Tet,
již vedl Severní Vietnam a komunističtí partyzáni v roce 1968 proti
Jižnímu Vietnamu a Američanům.
Bojovníci zelené fronty za celou dobu svého tažení nepřesvědčili
energetiky, fyziky, část vědců z dalších souvisejících oborů, ani
významnou část veřejnosti, že to, co nabízejí, bude bezpečně fungovat.
Na zcela základní otázky typu „kde vezmou elektřinu státy, které
nemají dost slunce ani větru“ navíc vůbec nemají odpovědi, jež
by obstály v odborné diskuzi. O to větší úsilí směřují na umělce
a politiky. Těm spolu s médii vnucují přesvědčení, že „se nedá
nic jiného dělat“. A daří se jim je přesvědčit. Poslední kroky
předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové i schválení
Zelené dohody v Evropském parlamentu jsou toho jasným důkazem.
Konkrétní cíle pro rok 2030 hodlá Komise podle návrhu zveřejnit
do září, neboť chce nejprve vyčíslit přesný ekonomický dopad opatření
spojených se zpřísněním závazků. Navržená norma, kterou musí nejprve
schválit členské země a europarlament, také dává Komisi pravomoc
pravidelně hodnotit opatření, která jednotlivé země přijaly, a vydávat
pro ně závazná doporučení.
Nejde přitom o nic menšího než o to, zda si ještě i za deset
let budeme moci rozsvítit žárovku, kdy budeme chtít, a zda si budeme
moci zatopit, kdy budeme chtít. Jestli budou evropské firmy schopné
konkurence vůči firmám ze zemí, kde žádné zelené náboženství a
„uhlíková neutralita“ nejsou. Jde i o nepředstavitelné investice,
které budou na dluh. Jde o to, jestli se nám bude žít dobře, nebo
budeme žít zeleně. Na záchranu zbývá už jen chvíle. A to vyžaduje
mít ve vládě politiky, kteří neztratí odvahu ve chvíli, kdy nasednou
do letadla směr Brusel. Zatím se zdá, že takoví tam z Česka nelétají.
Nebo je ve vládě nemáme. Najde se jich dost alespoň v parlamentu?
Ten totiž nyní představuje poslední obrannou linii proti zelené
ofenzivě.
Výtah z článků: Ing. Jan Bouška (SPVEZ)
|