Mezinárodní agentura pro obnovitelné zdroje (IRENA) varuje,
že zájem o biopaliva v posledních letech prudce klesá. A to
včetně takzvaných biopaliv druhé generace.
Biolíh z kukuřice nebo cukrové řepy a řepková bionafta. To jsou
nejznámější zástupci kapalných biopaliv využívaných v dopravě, jejichž
přimíchávání do benzinu a nafty zavedly nejen země Evropské unie.
Čísla hovoří jasně. Zatímco v roce 2007 se do jejich výroby a
výzkumu ve světě investovalo 26 miliard dolarů, loni to byly už
jen tři miliardy. IRENA dále upozornila, že biopaliva druhé generace
zaznamenala vrchol zájmu v letech 2011 a 2012 a od té doby klesl
k nule.
Právě druhá generace, počítající s výrobou paliva z mořských
řas, odpadů či dřeva, měla být ekologicky přijatelnější a nezabírala
by tolik zemědělské půdy.
Objem ročních investic do biopaliv (v miliardách dolarů), autor:
IRENA
Jako možné vysvětlení
IRENA uvádí rostoucí zájem o elektromobilitu, na niž se dnes
soustředí pozornost automobilek i výzkumných ústavů.
Řada zemí od Norska přes Francii až po Srí Lanku navíc přišla
s plánem vyřadit v příštích desetiletích z provozu auta se spalovacím
motorem. Tam, kde nebude spotřeba benzinu a nafty, nebude ani poptávka
po kapalných biopalivech.
Země Evropské unie již z původního nadšení vystřízlivěly a po
roce 2020 již nechtějí dále podíl biopaliv ze zemědělských plodin
navyšovat.
Agentura IRENA ve své zprávě doporučila světu opačný postup,
a sice navýšit objem výroby kapalných biopaliv ze současných 130
miliard litrů na pětinásobek v roce 2050. Prostor k růstu jejich
výroby a spotřeby je prý hlavně v Asii, Africe a Jižní Americe.
Zdroj:
euro.cz ► David Tramba - 10. prosinec 2019
|