Investoři,
kteří pobírali dvojí podporu na bioplynku či vodní
elektrárnu, dostanou na výběr. Mohou vrátit eurodotaci dobrovolně, nebo
projít hloubkovou kontrolou.
Chtějí to mít hotové do Vánoc, proto ten spěch. Ministerstvo průmyslu a obchodu spolu se Státní energetickou
inspekcí (SEI) intenzivně pracují na novele zákona, která umožní regulovat tok peněz k majitelům příliš
ziskových obnovitelných zdrojů. Samotné kontroly
mají být v příštím roce a zaměří se hlavně na firmy, jež čerpaly investiční i provozní
dotaci.
Tyto kontroly si vyžádala Evropská komise v podmínkách notifikace veřejné podpory pro obnovitelné
zdroje energie v Česku, vydané v listopadu loňského roku. Bylo to něco za něco. Na jedné straně Brusel odsouhlasil
existenci srážkové daně, která od roku 2011 reguluje platby směrem k majitelům solárních elektráren, současně
však Česko zaúkoloval, aby propočetlo přiměřenost poskytnutých dotací.
Do hry vstupují i další faktory. Úředníci ministerstva průmyslu se chtějí před nástupem nového ministra
i celé vlády ukázat v nejlepším světle. Selhání v této důležité věci by jejich kariéře neprospělo. Státní
energetická inspekce naopak cítí příležitost ke zvýšení svého vlivu a důležitosti; právě ona bude ziskovost
elektráren v praxi kontrolovat.
Nepřekročit limit
Pracovní návrh příslušné novely už je hotový, týdeníku Euro se jeho znění podařilo získat. Co se zde
píše? Například to, že maximální povolená výše vnitřního výnosového procenta za celou dobu poskytování podpory
nemá přesáhnout 8,4 procenta, v případě biomasy a bioplynu 10,6 procenta ročně. Kdo ji překročí,
bude za vyrobenou elektřinu dostávat méně.
Kontrola v případech, kdy investor čerpal výhradně provozní podporu, bude namátková a problémy se zde
nečekají. To je případ naprosté většiny solárních i větrných elektráren v Česku. Nadměrný zisk, kterého
dosahovali majitelé velkých fotovoltaických parků, již dříve odsála vládou uvalená srážková neboli solární
daň.
Jiná situace nastane u bioplynových stanic, elektráren na biomasu a malých vodních elektráren. Investoři
zde zpravidla čerpali dotaci z evropských fondů a od spuštění do provozu
pobírají provozní podporu. Části vyplácených dotací
se mají vzdát dobrovolně, případně nechat rozhodnutí na hloubkové kontrole SEI.
Výsledek by v praxi mohl vypadat následovně: Majitel bioplynové stanice, která před spuštěním do provozu
v roce 2010 získala dotaci z eurofondů ve výši 18 milionů korun, se dobrovolně těchto peněz vzdá. Zvýhodněnou
výkupní cenu elektřiny má pobírat ještě dvanáct let. V každém ze zbývajících 144 měsíců do konce dotování
by tak přišel o 125 tisíc korun.
Příklad bioplynky není zvolen náhodně. Právě v jejich případě je návratnost investice díky souběhu dvou
typů dotací nejkratší a ziskovost nejvyšší. Krácení dotací se tudíž bude týkat hlavně tohoto oboru zelené
energetiky. Finanční úspora z pohledu státu však nebude nijak zásadní; podle informací týdeníku Euro se
bude jednat nejvýše o 600 milionů korun, což představuje 1,5 procenta z částky 41 miliard korun, na kterou
dotování obnovitelných
zdrojů energie každoročně vychází.
Zbytečná práce
Ironií osudu je, že celé představení na téma překompenzace se z velké části odehrává zcela zbytečně.
Notifikaci národní podpory pro obnovitelné zdroje požaduje Evropská komise pro elektrárny spuštěné po roce
2012. Do té doby pro ně platila bloková výjimka, až v případě zdrojů spouštěných od roku 2013 se evropští
úředníci začali zajímat o to, zda podmínky v jednotlivých zemích nejsou příliš štědré.
Zdroj úryvku z článku 2017-12-15:
euro.cz David Tramba
|