Vážení přátelé,
dostává se Vám do rukou první číslo našeho bulletinu v roce 2008. V letních měsících minulého roku byly
kanceláře Svazu vyplaveny spodní vodou z kanalizační přípojky objektu, ve kterém Svaz sídlí. Tato událost
zapříčinila naší omezenou funkčnost a bylo nutné kanceláře Svazu přestěhovat do náhradních provizorních
prostor. Ve druhé polovině prosince loňského roku, po celkové opravě původních kanceláří, jsme se přestěhovali
zpět a byla tak obnovena plná funkčnost Svazu.
Tato nepříjemná událost ovlivnila i naší vzájemnou komunikaci prostřednictvím svazového bulletinu. Činnost
Svazu směrem ke státní správě zůstala v rámci možností zachována. Zúčastnili jsme se všech důležitých setkání
se zástupci státní správy a organizací, které mají podstatný vliv na podnikatelském dění v oblasti využívání
obnovitelných zdrojů energie.
Nejzávažnější témata, která jsme v loňském roce projednávali a jejichž řešení bude překlenovat i do letošního
roku jsou následující:
- Novelizace metodického pokynu Ministerstva životního prostředí ČR (MŽP ČR)ke stanovení minimálních
zůstatkových průtoků,
- způsob výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a výše minimálních cen elektřiny z jednotlivých
obnovitelných zdrojů,
- dotační tituly ze strukturálních fondů EU v rámci programu OPPI ministerstva průmyslu a obchodu
ČR (MPO ČR).
O novelizaci metodického pokynu ke stanovení minimálních zůstatkových průtoků, vydaného MŽP ČR v roce
1998, vás podrobně informujeme. S touto problematikou se zabýváme od počátku roku 2004, kdy nám byl předán
Ministerstvem životního prostředí k připomínkování materiál vypracovaný Agenturou ochrany přírody a krajiny
(AOPK). Tento materiál měl být novelizací metodického pokynu MŽP z roku 1998, ke stanovení hodnot minimálních
zůstatkových průtoků ve vodních tocích. Novelizaci metodického pokynu, tak jak jej vypracovala AOPK, jsme
vám otiskli v bulletinu č. 1 z roku 2004.
Schválení tohoto pro nás zásadního materiálu se na MŽP podařilo zabránit s tím, že novelizaci tohoto
metodického pokynu bude předcházet odborná diskuse za účasti odborné veřejnosti, zástupců orgánů ochrany
přírody a zástupců dotčené státní správy. O vývoji v této problematice jsme vás informovali prostřednictvím
bulletinů a na společných setkáních provozovatelů malých vodních elektráren. Taktéž jsme vás informovali
a poukazovali na skutečnost, že ač materiál předložený AOPK nebyl nikdy jako novelizace metodického pokynu
z roku 1998 schválen, velká většina vodoprávních úřadů podle tohoto materiálu při vodoprávních řízeních
postupuje.
Příkladem je snaha krajského úřadu v Ústí nad Labem o direktivní, násilné zvýšení zůstatkových průtoků
na Ploučnici a na Ohři. Tento z našeho pohledu násilný a ve svých důsledcích nebezpečný akt pro všechny
provozovatele malých vodních elektráren na těchto řekách, se podařilo zažehnat díky aktivní pomoci a znalostem
pana JUDr. Vrby.
V současné době stále probíhá na MŽP připomínkovací řízení zmíněného metodického pokynu. K tomuto řízení
jsme MŽP zaslali své připomínky. Následovat bude věcná diskuse s odbornou veřejností, do které je náš Svaz
taktéž přizván. Definitivní znění novelizace metodického pokynu ani termín od kdy bude tato novelizace v
platnosti není znám. Stále tudíž platí metodický pokyn zveřejněný MŽP v roce 1998.
V prosinci loňského roku jsme vás na našich webových stránkách informovali o možnosti změny obchodování
vyrobené elektřiny v malých vodních elektrárnách. Dále jsme na těchto stránkách zveřejnili cenové nabídky
výkupu elektřiny a smluvní podmínky od nejvýznamnějších obchodníků s elektřinou, kteří náš Svaz oslovili.
Výrobci elektřiny z OZE mají podle zákona č. 180/2005 Sb. povinnost zvolit si druh podpory, který budou
uplatňovat na svou produkci elektřiny.
- první možností je prodej elektřiny provozovateli regionální distribuční soustavy za minimální výkupní
ceny (§ 4 odst. 4 zákona) včetně zeleného bonusu,
- druhou možností je prodej vyrobené elektřiny na trhu (prostřednictvím obchodníka), přičemž u příslušného
provozovatele distribuční soustavy budete uplatňovat nárok na zelené bonusy (§ 4 odst. 7 zákona). Zelený
bonus je také možno uplatňovat na ostatní vlastní spotřebu výrobce elektřiny.
V bulletinu na konci roku 2006 jsme vám psali, že z našeho pohledu je systém obchodování vyrobené elektřiny
z OZE prostřednictvím obchodníků stále ještě dostatečně neprověřený. V rámci liberalizace trhu s elektřinou
již existuje celá řada registrovaných obchodníků, ale zájem o elektřinu z OZE je u těchto subjektů minimální.
Pro výrobce elektřiny z OZE je prodej elektřiny za minimální výkupní ceny jistotou.
K současné situaci můžeme s plnou odpovědností prohlásit, že přístup významných obchodníků s elektřinou
(ČEZ, a.s., E.ON, a.s. a PRE, a.s.) o nákup „zelené“ elektřiny se podstatně změnil. Cenové a především smluvní
podmínky pro výrobce elektřiny z OZE představují výhodnější podmínky a garance.
Nabídky pro naše členy na prodej elektřiny na trhu prostřednictvím jednotlivých obchodníků jsme obdrželi
od společností ČEZ, a.s., E.ON, a.s. a PRE, a.s. v polovině prosince loňského roku, tedy pár dní před termínem
do kdy bylo možno způsob obchodování dle zákona č. 180/2005 Sb. změnit.
Z tohoto důvodu nebylo možno členskou základnu našeho Svazu oslovit s touto nabídkou jinak než prostřednictvím
našich webových stránek.
Na téma možnosti změny obchodování elektřiny z OZE bylo obsáhle diskutováno na sekání majitelů a provozovatelů
MVE v Poděbradech, které organizoval pan Pavel Štípský. Na tomto setkání byla prezentována nabídka společnosti
E.ON, a.s., která ovšem byla podmíněna organizací pro E.ON, a.s. dostatečného počtu provozovatelů s dostatečným
smluvním součtovým výkonem MVE.
Jedním ze základních hledisek, kterými se náš Svaz řídí, je svobodná volba našich členů při vlastním
podnikatelském rozhodování. Nemohli jsme proto členům našeho Svazu doporučovat jako variantu uzavření smlouvy
s obchodníkem E.ON, a.s. podmíněnou vstupem do společnosti, která by tento obchod zastřešovala.
Náš názor na změnu obchodování elektřiny z OZE prostřednictvím obchodníků s elektřinou jsme vám prezentovali
až v době, kdy bylo zřejmé, že smlouvu s obchodníkem může uzavřít každý výrobce samostatně a měli jsme možnost
návrhy smluv jednotlivých obchodníků prostudovat. Od všech výše uvedených obchodníků máme závazný příslib,
že podmínky obchodování prostřednictvím změny způsobu výkupu elektřiny z OZE budou známy s dostatečným časovým
předstihem tak, aby bylo možno se na tuto změnu připravit a včas vás o podmínkách informovat.
Cenové výměry ERÚ v posledních letech zvýhodňují nové malé vodní elektrárny, včetně těch které prošly
rekonstrukcí, vyšší výkupní cenou. Z nového cenového výměru ERÚ je patrné, že tento trend bude pokračovat
i nadále.
Výtah z cenového rozhodnutí ERÚ č. 7/2007 ze dne 20.listopadu 2007, kterým se stanovuje podpora pro výrobu
elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, kombinované výroby elektřiny a tepla a druhotných energetických
zdrojů je otištěn uvnitř tohoto bulletinu. Dále v bulletinu otiskujeme výtah z cenového rozhodnutí ERÚ č.
9/2007 za dne 26. listopadu 2007, kterým se stanovují ceny elektřiny a souvisejících služeb.
Více informací je možno získat na www.eru.cz v sekci Cenová rozhodnutí.
V minulých číslech našeho bulletinu, ale i na společných setkáních jsme vás informovali o možnostech
a podmínkách čerpání finančních prostředků při výstavbě OZE nebo rekonstrukci MVE z programu strukturálních
fondů EU v rámci Operačního Programu Průmysl a Inovace (OPPI).
V rámci „první výzvy“ programu OPPI „EKO energie“ se na nás obrátila řada členů Svazu se žádostí o pomoc
při vyplnění registrační žádosti do tohoto dotačního titulu a současně jsme pro řadu našich členů vypracovali
energetické audity, které jsou přílohou k podání plné žádosti o dataci.
Celkový počet žádostí o finanční prostředky z tohoto dotačního titulu několikanásobně (12x) převýšil
možnosti finančních prostředků pro první výzvu programu „EKO energie“ OPPI alokovaných. Největší objem finančních
prostředků byl žadateli požadován na výstavbu fotovoltaických (slunečních) elektráren.
Vzhledem k tomu, že výstavba slunečních elektráren je v rámci vnitřních priorit tohoto programu vyhlašovatelem
programu, kterým je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, řazena až za projekty do oblasti úspor energie a
za projekty na výstavbu a rekonstrukci malých vodních elektráren, nedá se předpokládat uspokojení žadatelů
o výstavbu těchto zdrojů.
Oproti tomu mají žadatelé, kteří dotační prostředky žádají na výstavbu nebo rekonstrukci malé vodní elektrárny
poměrně vysoké procento úspěšnosti, že jejich žádost bude hodnotící komisí kladně vyhodnocena.
V tuto chvíli nám však není znám termín, kdy budou všechny projekty hodnotící komisí programu posouzeny
a do kterého termínu budou úspěšní žadatelé o dotační prostředky žádat jejich vyplacení. Na MPO ČR se již
připravuje „druhá výzva“ programu „EKO energie“, které se budou moct zúčastnit i neúspěšní žadatelé z první
výzvy. O termínech a postupu vás budeme informovat.
Více informací je možno získat na www.czechinvest.org.
Uvnitř tohoto bulletinu otiskujeme formulář pro členy našeho Svazu, ve kterém žádáme naší členskou základnu
o vyplnění několika základních údajů. Cílem, který rozesláním tohoto formuláře sledujeme je postupný přechod
na vzájemnou elektronickou komunikaci. Vydávání tištěné formy tohoto bulletinu je příliš zdlouhavé a ve
své podstatě i nákladné. Prostřednictvím elektronické komunikace by se k vám, v podobě hromadné e-mailové
korespondence, dostala aktuální řešená problematika a zprávy z vedení Svazu.
V dnešní době již elektronickou komunikaci vyžaduje celá řada partnerů v naší oblasti podnikání jako
jsou např. distribuční společnosti, orgány státní správy atd. Naším cílem je postupně na vzájemnou elektronickou
komunikaci přecházet a tištěnou formu bulletinu postupně omezovat.
Předem děkujeme za vyplnění vloženého formuláře. Detailní body této problematiky budou diskutovány na
valné hromadě.
Součástí tohoto bulletinu je i pozvánka a program valné hromadu Svazu podnikatelů pro využití energetických
zdrojů. Valná hromada je volební a pro následující tříleté volební období se bude volit vedení Svazu, členové
dozorčí rady Svazu a jednotlivý regionální zástupci Svazu (mluvčí Svazu), kteří zastupují Svaz v bližší
komunikaci s členskou základnou v regionech.
Společně s tímto bulletinem vám zasíláme složenky na zaplacení členského příspěvku Svazu. Dle platných
stanov je nutno členský příspěvek uhradit do konce měsíce dubna roku 2008. Výše členských příspěvků pro
rok 2008 je následující:
Členské příspěvky od r. 2017
|
Kč/rok |
Základní sazba pro všechny členy SPVEZ, z. s. |
500,- |
Pohyblivá sazba dle velikosti zdroje (hraniční hodnoty se zaokrouhlují směrem dolů) |
Fyzické osoby |
bez zdroje |
0,- |
Právnické osoby |
10 000,- |
Fyzické osoby a právnické osoby se zdrojem |
0 - 10 kW |
0,- |
10 - 20 kW |
500,- |
20 - 35 kW |
1 500,- |
35 - 50 kW |
3 000,- |
50 - 100 kW |
5 000,- |
100 - 200 kW |
7 500,- |
200 - 500 kW |
10 000,- |
500 - 1 000 kW |
15 000,- |
nad 1 000 kW |
20 000,- |
Vedení Svazu