„Musíme zvážit, jak rychle budeme ustupovat od využívání
uhlí ve výrobě elektrické energie nebo v teplárenství,“
říká senátor Zdeněk Nytra (ODS).
Senátor Zdeněk Nytra má na způsoby, jakými se Česko a EU může
a musí zbavit závislosti na ruských dodávkách jasný názor. Obnovitelné
zdroje používat můžeme, ale protože jsou nespolehlivé, musíme mít
dostatek zdrojů, které je můžou zastoupit.
Teplárny potřebujeme zařadit do kritické infrastruktury a musíme
zvážit správnou rychlost ústupu od využívání uhlí. Systém emisních
povolenek potřebuje zásadní reformu. Maximální rychlostí je potřeba
stavět jaderné bloky v Dukovanech a v Temelíně. Odbourání závislosti
na Rusku je však běh na dlouho trať. To jsou jen některé z názorů
senátora Zdeňka Nytry (ODS), se kterým jsme vedli rozhovor o tom,
kudy by se měla ubírat česká energetika a teplárenství, když se
hlavní evropský dodavatel plynu stal válečným agresorem.
Jste dlouhodobě jedním z mála politiků, kteří považují energetiku
za věc národní bezpečnosti. Útok Ruska na Ukrajinu a jeho možné
dopady na Evropu vám dal zapravdu. Uvědomují už si bezpečnostní
význam spolehlivě fungující energetiky i ostatní poslanci a členové
vlády? Nebo stále převažuje dojem, že elektřina v zásuvce prostě
vždycky bude?
Za „ostatní poslance“ se neodvažuji mluvit, minimálně
za jejich určitou část. Ale v Senátu je vidět u i těch největších
zastánců Green Dealu určitý posun v jejich uvažování. A pokud se
týká vlády, ta si jako celek velice silně uvědomuje vliv energetiky
nejen na běžný život, ale i na národní bezpečnost – viz poslední
rozhodnutí o dostavbě Dukovan.
Greenpeace a další zelené organizace již pár dnů po začátku
války začali požadovat zrychlení přechodu na obnovitelné zdroje,
které by nás měly zbavit závislosti na ruském plynu i ropě. Je to
podle vás nyní správná cesta?
Pokud bychom místo slova přechod použili slovo využívání, tak
obecně nic proti. Ale musíme si být vědomi nestability obnovitelných
zdrojů a nutnosti mít připraveny záložní zdroje pro případ jejich
výpadku. A pokud se týká ruského plynu a ropy, není to o úplném
zavření těchto cest, ale o diverzifikaci, abychom nebyli vydíratelní
vrtochy Ruska.
Akutní ohrožení energetiky, jež může přerůst v katastrofu, vyžaduje
rychlé řešení. Tím přechod na OZE však není. Existuje nějaký rychlý
recept pro současnou dobu?
Rychlé a jednoduché řešení určitě ne. Jsou to bohužel důsledky
dřívější krátkozraké a spíše ideologické než ekologické politiky.
Výstavba nových jaderných zdrojů – dostavba stávajících elektráren
nebo malé reaktory – energetické využití odpadu ve spalovnách, zefektivnění
cesty zkapalněného plynu, to vše je spíše běh na delší, nebo i dlouhou
trať. Nejrychleji jde řešit energetické úspory a již zmiňované OZE,
ale tohle samo o sobě energetickou bezpečnost, ale ani soběstačnost
nevyřeší.
Jak tedy může Česko vyřešit svoji energetickou bezpečnost, která
je s tou národní neoddělitelně spjatá?
Určitě nesmíme připustit participaci ruských a čínských firem
na dostavbě Dukovan a Temelína. Ty musíme postavit a zprovoznit,
jak nejrychleji to půjde. Musíme zajistit, abychom měli dostatečné
zásoby surovin, zejména ropy a plynu, pro případ, že by se zastavily
dodávky z Ruska. Následovat musí zajištění dalších kapacit a cest
pro tento krajní případ.
A dodám ještě něco, co někomu nebude znít zrovna příjemně: Musíme
zvážit, jak rychle budeme ustupovat od využívání uhlí ve výrobě
elektrické energie nebo v teplárenství.
Již nyní ceny plynu, ropy, ale i uhlí rostou do nevídaných výšin.
Jednou z okamžitých z cest k jejich snížení by byla regulace či
pozastavení, nebo zrušení systému emisních povolenek EU ETS. Je
tohle cesta, kterou by se měla Unie vydat?
Emisní povolenky byl velice pravděpodobně dobrý nápad, ale
„dopadlo to jako vždy“. Jestliže se s nimi spekuluje, jestliže
EU neúměrně snižuje jejich množství, jestliže například Německo
chce zastropovat jejich cenu zespodu (!), tak se nemůžeme divit,
že jejich cena raketově roste do neúnosných výšek. Takže ano, současný
systém EU ETS se musí zásadním způsobem změnit, respektive vrátit
se k původnímu účelu.
Mimochodem, cena emisních povolenek v posledních dnech zaznamenává
v podstatě volný pád (z 95 na 58 eur za tunu v pondělí 7. 3. večer,
cena posléze o něco stoupla), což se zdá být potvrzením toho, že
z nástroje pro tlak na snižování emisí se stal běžný investiční
nástroj, který nakupovaly firmy, jež povolenky ke své činnosti nepotřebují.
Evropská komise však vždy tvrdila, že to není pravda, chystala se
to zkoumat, ale dosud v tomto směru nic nepodnikla…
Napadá mě jeden příměr. Evropská komise se v tomto případě chová
jako kriminalista, který nad člověkem se třemi kulkami v hlavě stále
ještě přemýšlí, jestli ten člověk byl zavražděn, místo toho, aby
řešil jak, proč a kým.
V prosinci senát vydal usnesení, že má Česko, postupovat společně
s Polskem a požadovat pozastavení a následnou reformu systému povolenek.
Jak vláda reagovala? Nastal v tomto směru již nějaký posun? Jak
by měla vláda v tomto směru dále postupovat?
V tomto názoru se s vládou nelišíme. Není to ale o rozhodnutí
jednotlivých států. Aktuálně se v EU připravují nařízení a směrnice
v rámci balíčku FitFor55, mezi nimi právě i revize obchodování s
povolenkami. Tady musí vláda požadovat revizi zcela zásadní. A pokud
nedojde ke shodě, pak přichází na řadu ten razantní krok, tedy pozastavení
obchodování s povolenkami.
S energetikou je spojené i teplárenství, které bývá ve veřejné
diskuzi na druhé koleji, byť se dálkové vytápění týká asi tří milionů
lidí. Jeho část již funguje na plynu, další teplárny na plyn měly
přejít v blízké budoucnosti, což se nyní ukázalo jako nebezpečné
a tedy nereálné. Nenastal správný čas na to, aby se teplárenství
stalo součástí kritické infrastruktury?
To zcela určitě. Před pár dny jsem měl na toto téma jednání,
ale aktuálně to překryla agrese Ruska na Ukrajině. Ale až zvládneme
to nejhorší, tak se k této otázce musíme co nejrychleji vrátit.
Jaké jsou reálné možnosti senátu ovlivnit kroky vlády v otázkách
energetické a tím i národní bezpečnosti?
V současnosti je to podstatně jednodušší než před volbami. Máme
přímý kontakt s ministry, případně s jejich náměstky. Diskutujeme
o připravovaných legislativních aktech již v době jejich přípravy,
máme partnera na straně exekutivy pro naše pohledy, názory a náměty.
V lednu se Frans Timmermans, dogmatický hlavní tahoun Green
Dealu nechal slyšet, že soustředění ruských vojsk u Ukrajinských
hranic je Putinův trik, jak odvést pozornost od klimatické krize.
Není tohle náhodou výrok, který by měl vést k jeho odvolání? Jaké
by v tomto směru mělo Česko možnosti?
Nejprve k tomu výroku. Aktuální situace na Ukrajině (dneska je
15. března) mluví dostatečně jasně o doslova stupiditě tohoto výroku.
Hodně mi to připomíná dítě na pískovišti a rozšlapané bábovičky.
To, že se pan Timmermans velice míjí s realitou, vidíme již docela
dlouho. Bohužel, možnosti Česka v otázce jeho dovolání nejsou velké,
ale snad i jiné státy pochopí. Na druhou stranu, teď opravdu řešíme
daleko závažnější věci, takže plýtvat časem na tohoto pána by bylo
určitě nemístné.
|