Česko jako velmoc baterií do elektroaut? Vláda chce připravit
miliardy pro novou továrnu na lithiové baterie, ještě než skončí.
Zaměstná až 5 000 lidí. Výroben by mohlo být víc, uvedl ministr
Havlíček. Využily by lithium z Cínovce.
Ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) představil
plán, jak Česko dostat mezi bateriové velmoci. Vláda chce v Česku
podpořit projekt velké továrny na baterie z českého lithia. „Mohu
potvrdit, že na tom pracuje tým lidí z ministerstva průmyslu. Snažíme
se vytvořit takové podmínky, že bude minimálně jeden projekt na
‚gigafactory‘ podpořen. Je zde více zájemců, možná podpoříme i dva,“
uvedl Havlíček pro SZ Byznys.
Jedním ze zájemců je německý automobilový koncern Volkswagen,
jehož součástí je česká Škoda Auto. Volkswagen plánuje mít do roku
2030 v Evropě šest továren na baterie. Další uchazeče vicepremiér
Karel Havlíček uvést nechtěl.
„Jmenovat bych je teď nechtěl, jsme vázáni mlčenlivostí. Na
konci června vydáme informaci o nejbližším projektu. V každém případě
chceme, aby to byla tato vláda (kdo rozhodne, pozn. red.). Než bude
ukotvená nová vláda, mohlo by nám to uniknout,“ řekl ministr
průmyslu.
Gigafactory na severozápadě Čech
Na výrobu baterií se má využívat lithium z oblasti Cínovce v
Krušných horách. Právě na západě země by továrna, o které Karel
Havlíček mluví jako o „gigafactory“, mohla stát.
Podzemí u Chvaletic ukrývá poklad za miliardy. Česko má druhé
„lithium“. Není to ale jediná varianta: „Lokalit, kde by mohla
být situována, je víc. Řešíme dvě nejpravděpodobnější, jedna je
v západních a jedna v severních Čechách,“ upřesnil ministr.
Projekty chce vláda podpořit miliardami: „Pobídky budou korespondovat
s tím, jaká bude výše investice. Ta se předpokládá mezi 50 až 60
miliardami korun na jednu gigafactory. Bude se jednat o 2 000 až
2 500 zaměstnanců a další 2 000 až 2 500, kteří budou mít přímou
vazbu v rámci dodavatelských řetězců. Vše v rámci regionu,“
plánuje Havlíček.
Pobídky chystá vláda přímé i nepřímé. „Určité daňové výhody,
přímá pobídka jako hotovost. Jsou to pobídky vysoké v řádu miliard
korun. Na druhou stranu, přínos takové gigafactory je rovněž v řádu
miliard korun ročně,“ vypočítává ministr průmyslu a obchodu.
„Nedovedu si představit, že bychom u toho jako průmyslová
a automobilová velmoc, která dneska otáčí kormidlem a jde za elektromobilitou,
nebyli,“ říká Havlíček.
|