Železný prach může nahradit uhlí a pohánět turbíny, tvrdí odborníci
z Eindhovenu. Výhodou kovového prášku je fakt, že se při jeho
spalování neuvolňuje oxid uhličitý. Na prototypu nového druhu
tepelného zařízení pracují odborníci z technologického institutu
v Eindhovenu.
„Železo patří mezi nejčastější prvky na Zemi. Proto se nemusíme
bát, že ho nebude dostatek,“ jmenuje jednu z výhod alternativního
paliva budoucnosti expert na technologii spalování Philip de Goey
z Eindhoven University of Technology. Je přesvědčen, že železný
prášek nahradí v následujících dekádách fosilní zdroje. Odkazuje
na to, že jako palivo se železný prach používá po mnoho staletí
v ohňostrojích.
Hlavní výhodou má být to, že se při jeho spalování neuvolňuje
oxid uhličitý, který působí jako skleníkový plyn. V rámci univerzitního
týmu SOLID provozují pilotní zařízení, kde spalováním železného
prachu vyrábí teplo. Na projektu se finančně podílí i region Severní
Brabantsko.
V případě komerčního zařízení má o spolupráci zájem i těžařské
a energetické společnosti Shell a Uniper, dodal manažer projektu
Mark Verhagen.
Železný prach jako nabitá baterie
Strojař Niels Deen zdůraznil, že železný prach je velmi slibným
nosičem energie. Výhodou je to, že po spálení vznikne rez, která
se dá opět recyklovat přidáním vodíku. Ten se může vyrobit elektrolýzou
vody pomocí energie z obnovitelných zdrojů.
„Představte si železný prach jako nabitou baterii. Když ho
spálíte, získáte z něj energii. Zůstane prázdná baterie ve formě
rzi. Vyrobením železného prášku ze rzi baterii dobijete. To se může
dělat stále dokola,“ vysvětlil Deen. Spalováním prášku se mohou
pohánět například turbíny v elektrárnách, kde se dříve spalovalo
uhlí.
Proč se železný prach nevyužívá v průmyslu a energetice už dávno?
Podle odborníků to je dáno tím, že použití fosilních zdrojů je jednodušší,
dostupnější a lacinější. Pokud se ale začnou používat alternativní
zdroje energie, mohou v budoucnu nahradit ty stávající, jež přispívají
k oteplování.
Vědci plánují postavit zařízení o instalovaném výkonu jeden megawatt.
Pokud se dostanou s výkonem na 10 MW, už to bude pro průmysl zajímavá
varianta, dodal De Goey. Jedním ze sektorů, kde vidí uplatnění železného
prachu, je také lodní průmysl.
|