V posledních týdnech se odehrálo hned několik událostí, které
budou mít zásadní vliv na budoucnost evropské klimatické politiky.
Nejprve ve středu 11. prosince představila Evropská komise svoji
vlajkovou loď v podobě Evropské zelené dohody (European Green
Deal). Následovalo zasedání Evropské rady, kde byl po několikaměsíčním
vyjednávání členskými státy odsouhlasen závazek Evropské unie
dosáhnout jakožto celek klimatické neutrality do roku 2050.
Jediným členským státem, který tento cíl zatím oficiálně nepodpořil
je Polsko, u kterého se ale očekává, že závazek podpoří na zasedání
Evropské rady v červnu 2020. Francouzský prezident Emmanuel Macron
mu ostatně již pohrozil, že pokud celoevropský cíl nepodpoří, je
možné, že si nebude moci dosáhnout na důležité evropské fondy.
Česká republika nakonec závazek klimatické neutrality podpořila
výměnou za zmínění jaderné energetiky jakožto možného přechodného
zdroje energie, ačkoli tato věta pouze opakuje to, co již v Evropské
unii platí, tedy že členské státy mají možnost rozhodovat o složení
svých energetických mixů, včetně poměru zastoupení jádra. Ke kladnému
rozhodnutí o klimatické neutralitě mimo jiné přispělo i prohlášení
Evropské investiční banky, že mezi lety 2021 a 2030 plánuje do nízkouhlíkové
transformace investovat 1 trilion eur. V neposlední řadě byla Evropským
parlamentem schválena pravidla pro zelené investice (tzv. taxonomie),
podle nichž bude nyní možné jasně určit, co může být považováno
za zelené projekty a co nikoliv. Jádro a plyn jsou i zde považovány
pouze za přechodné zdroje pro překlenutí transformace z fosilních
zdrojů na obnovitelné, nikoliv za čisté a udržitelné zdroje jako
takové.
Evropská zelená dohoda je ambiciózním plánem, který bude rámovat
počínání nové Evropské komise po příštích pět let a pravděpodobně
se promítne i do počínání dalších Komisí, které přijdou po ní. Zveřejněná
strategie obsahuje padesát konkrétních bodů, kterým se chce nová
Komise prioritně věnovat. Netýká se tak pouze zmírňování změn klimatu,
ale také ochrany přírody a biodiverzity, omezování nadbytečného
používání jednorázových plastů či snižování znečištění ovzduší.
Podle vlastních slov Ursuly von der Leyen se jedná o zásadní historický
moment, srovnatelný s „přistáním na Měsíci“.
Jedním z nejzajímavějších bodů, které jistě přitáhne mnoho pozornosti
v následujících měsících, je nově navržený mechanismus na podporu
spravedlivé transformace (tzv. Just Transition Mechanism). Skrze
tento mechanismus by mělo být investováno až 100 miliard eur do
těch evropských regionů, které jsou nejvíce závislé na fosilních
palivech a pro které tudíž bude dekarbonizace nejvíce náročná. V
České republice se to bude týkat tzv. uhelných regionů – Ústeckého,
Karlovarského a Moravskoslezského kraje.
Evropská zelená dohoda také obsahuje návrh na zavedení uhlíkového
vyrovnání na hranicích (tzv. carbon border adjustment), které má
zabránit tomu, aby evropské emisně náročné produkty ztratily konkurenceschopnost
oproti produktům ze zemí, které nebudou mít tak vysoké požadavky
na snižování emisí. Často citovaná obava ze ztráty konkurenční výhody
kvůli ambiciózní klimatické politice je tak do značné míry neopodstatněná.
Po stránce ochrany klimatu se jedná o přelomový dokument, který
v kombinaci s dalšími legislativními a finančními nástroji může
pomoci dostat Evropskou unii na správnou cestu k uhlíkové neutralitě.
Aby však Evropská zelená dohoda reálně uspěla a přinesla výsledky,
musí se Evropské komisi podařit dostat na svojí stranu všechny členské
státy (i ty zatím nepříliš ochotné) a přesvědčit je, že se nejedná
o další „diktát“ z Bruselu, ale o nezbytnou vizi toho, jak zachovat
šanci na bezpečnou budoucnost pro nás všechny. Z oficiální komunikace
předsedkyně von der Leyen je patrné, že si je tohoto problému vědoma
a snaží se Evropskou zelenou dohodu členským státům prodat jakožto
strategii pro růst, která „nebere, ale naopak dává“. Zatímco z pohledu
nutného snižování emisí může být snaha o neustálý růst problematická
až kontraproduktivní, z hlediska přiblížení této ambiciózní vize
většině evropské společnosti je to nezbytný strategický tah. Pouze
pokud bude Evropská zelená dohoda většinově akceptována, bude zde
šance, že se jí podaří naplnit.
Kateřina Davidová, Centrum pro dopravu
a energetiku
|