Více než padesátka starostů na Moravě a ve Slezsku žádá o zastavení
projektu vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe. Podle nich jde o nesmyslný
projekt a vládě už poslali dopis - ministři by podle nich měli
spíše urychlit opravy dálnic a zavést vysokorychlostní železnici.
Kanál D-O-L. Trasa megalomanské stavby, která by propojila
tři největší evropské řeky Dunaj, Odru a Labe
Zdroj: Ministerstvo dopravy
Kanál nechceme - na tom se shodlo 56 starostů měst a obcí z Olomoucka,
Přerovska a Novojičínska. Projekt vodního propojení Odry a Dunaje
považují za nesmysl. Studie proveditelnosti už stála stát 22 milionů
korun.
„Já si myslím, že ve chvíli, kdy máme dálniční sít v takovém
stavu, v jakém máme, a to se nebavíme o vysokorychlostní železnici,
tak se bavit o takovém megalomanském projektu, je sci-fi “ popsal
starosta Jeseníku nad Odrou Tomáš Machýšek.
Kanál Dunaj-Odra-Labe už dlouho podporuje prezident Miloš Zeman.
Původně to ale nebyl jeho nápad. „Milí přátelé, tento projekt
podporoval už Karel IV. Já jsem velice rád, že tato stavba projektovaná
na 15 let, se zrealizuje a já se dožiji jejího zahájení, aspoň toho
zahájení,“ řekl prezident.
Studie se ale prý změnila a trasa by měla vést jinudy, než předpokládali.
„Prostě někdo vezme pastelku a udělá jinou čáru,“ řekl starosta
Jeseníku nad Odrou Tomáš Machýšek.
Splavnění Odry podporuje také Moravskoslezský kraj. Podle něj
nebude údajně problém sehnat peníze, ale stavební povolení. Stavba
kanálu ale podle studie vyjde na více než 550 miliard korun a ekonomicky
se nevyplatí. O osudu kanálu se bude jednat v listopadu.
Poznámka:
Starostové nebudou chtít vůbec nic, nejen kanál DOL,
ale ani koridory pro dálnice a rychlostní železnice. Kanál
je dlouhodobá perspektiva na příštích 15 a více let, aspoň
část Odra - Dunaj má nesporný ekonomický smysl. Nehledě
na to, že lodní nákladní doprava je mnohem levnější a nahradí
automobilovou dopravu a zlepší ekologii.
Ing. Jan Bouška, SPVEZ, z.s.
|