Přerov se připojil k memorandu o prodloužení Baťova kanálu do
Olomouckého kraje. Jde o investici v hodnotě několika stovek
milionů korun, která by kanál prodloužila z Kroměříže do Olomouce
s odbočkou do Přerova.
Memorandum, které dnes podpořili přerovští zastupitelé, připravilo
v červnu olomoucké hejtmanství. Od této uvažované investici v hodnotě
několika stovek milionů korun, která by kanál prodloužila z Kroměříže
do Olomouce s odbočkou do Přerova, si kraj i města slibují posílení
cestovního ruchu v jižní části Olomouckého kraje. Podle ředitele
společnosti Plavba a vodní cesty Tomáše Kolaříka by memorandum mohlo
být podepsáno v listopadu v Tovačově.
Baťův kanál
Memorandum podpořilo 30 zastupitelů. “Lidé žijící na trase
kanálu jednoznačně řekli, že se jim zvýšila návštěvnost. Přináší
to zvýšení ekonomiky, výrazné finanční prostředky. Jsem pro, není
to jen rekreační činnost, pokud by se dostavěl kanál, lidé by přijeli
také k nám,” uvedl Radek Pospíšilík ze sdružení Za prosperitu
Přerova a jeho místních částí.
Baťův kanál by se měl podle studie prodloužit s využitím částí
řeky Moravy a splavněním starého mlýnského náhonu s případnými propojkami
nebo delšími kanály. Součástí navržené trasy jsou plavební komory,
zdvihadla, přístaviště, mola, kempy a další zázemí pro vodní turistiku.
Projekt je rozdělen do čtyř etap, prodloužit by se měl nejprve z
Kroměříže do Lobodic, odtud do Tovačova, Olomouce a ve čtvrté etapě
se počítá s připojením Přerova. Existují dvě varianty připojení,
a to buď napojení města přes vodní koridor Dunaj-Odra-Labe nebo
přes řeku Bečvu.
Hejtmanství již dříve uvedlo, že jako s partnery memoranda se
počítá s Olomouckým a Zlínským krajem, Ředitelstvím vodních cest
ČR, Povodím Moravy, dotčenými městy a obcemi, Mikroregionem Střední
Haná a Sdružením cestovního ruchu Střední Morava.
Kolařík ČTK řekl, že myšlenka prodloužení Baťova kanálu do Olomouckého
kraje má u obcí všeobecnou podporu. “Už v první etapě záměru
je možné podpořit rozvoj vodní turistiky na řekách Bečvě a Moravě
a Mlýnském náhonu mezi Dubem nad Moravou a Kojetínem ve spojení
s výstavbou cyklostezek,” uvedl. Baťovým kanálem podle něj propluje
ročně na 80 000 turistů, po jeho březích projede 250 000 cyklistů
a pro okolní obce přinesl za posledních 20 let obrovský rozvoj,
řekl Kolařík, který se podílel na studii vodní cesty. I proto podle
něj stát plánuje do několika let prodloužit Baťův kanál na jih do
Hodonína a na sever do Kroměříže.
Baťův kanál měří přes 50 kilometrů a vede od Otrokovic ve Zlínském
kraji přes Veselí, Strážnici a Petrov v Jihomoravském kraji až na
Slovensko do Skalice. Plánuje se prodloužení trasy na jedné straně
z Otrokovic do Kroměříže a na straně druhé z Petrova přes Rohatec
do Hodonína. Délka kanálu by tak přesáhla 75 kilometrů. Baťův kanál
má roční návštěvnost kolem 90 000 lidí. V přístavech si lidé mohou
půjčit na 150 lodí.