Dosud minimální množství vody, které musí téci korytem, určoval
nezávazný metodický pokyn, od ledna povinný zákonný vzorec.
Změny je třeba, aby koryta nevysychala. Kvůli tomu propukl spor
mezi resortem životního prostředí, který průtoky zvedá, a ministerstvem
zemědělství. To je přesvědčené, že voda bude chybět i na pití
či závlahy.
Celá republika se rozdělí do čtyř zón podle toho, v jaké „vodní
kondici“ region je, přičemž ve třech zónách zůstatky vzrostou. Průměrně
to vychází na navýšení o 17 procent pro hlavní sezonu, tedy léto,
a o čtvrtinu pro jarní sezonu. A je to skutečně minimum, většinu
roku by mělo krajinou pádit podstatně víc kubíků za sekundu.
Na Bílém potoce na Šumavě obnovili malou vodní elektrárnu z časů
monarchie, která vyráběla energii lepenkárně. Od ledna ji čeká problém,
v němž nebude sama: vládním nařízením se zvednou minimální zůstatkové
průtoky čili povinný objem vody, který musí téci řekami i potoky.
Zrovna na tom Bílém se zvedá o 2 700 procent.
Změny je třeba, aby koryta nevysychala, ale o to méně zbude na elektrárny
a další. Kvůli tomu propukl v zákulisí ostrý spor mezi resortem
životního prostředí, který průtoky zvedá, a ministerstvem zemědělství.
To je přesvědčené, že voda bude chybět i na pití či závlahy.
Ministerstvo zemědělství (MZe), kam povrchové vody gesčně patří,
míní, že na něco takového nejsou v tuzemské přírodě kapacity. Aspoň
ne tak, aby to někdo neodskákal. „Poslední suché roky jasně ukázaly,
že vody není dost ani na zajištění povolených odběrů, ani na výšení
minimálního zůstatkového průtoku,“ sdělil LN mluvčí MZe Vojtěch
Bílý. Postoj sdílejí správci povodí, farmáři a majitelé vodních
elektráren, kde není sporu, že změnu nepříjemně pocítí. Ty, které
svádějí vodu z řeky náhonem, mají přijít o 20 procent kapacity,
což v penězích dělá sekeru 58,6 milionu korun ročně.
Mnohdy jsou to sto let staré stavby, třeba mlýny, a ve svém povolení
žádný minimální zůstatek stanovený nemají či jej mají rovný nule.
„Takoví odběratelé zásadním způsobem poškozují vodní tok a způsobují
újmu nejen přírodě vázané na vodu, ale i všem dalším uživatelům
toku,“ odmítá kritiku Petra Roubíčková, mluvčí ministerstva
životního prostředí (MŽP). „Malí vodníci“, jak si výrobci energie
z říční síly říkají, považují revizi už vydaných povolení za nepřiměřený
zásah do svých byznysových práv a legitimních očekávání.
Faktem je, že turbíny jsou dimenzované na určitý přísun „paliva“
a když na ně půjde méně vody, ztráta poplyne i z toho, že se dostanou
mimo optimální výkonové nastavení. S ministerským propočtem finančního
dopadu, který vychází v přepočtu na jednu elektrárnu na 123 tisíc
korun ročně, proto nesouzní.
„Je to úplný blábol. Pokud by došlo na naše obavy o plošném
uplatnění změn, u menších zdrojů by to znamenalo až 30 procentní
snížení tržeb. U řady z nich tedy faktickou likvidaci,“ sdělil
LN Pavel Štípský ze Svazu podnikatelů pro využití energetických
zdrojů, kam „vodníci“ spadají.
Dvě třetiny z celkem 1 442 vodních elektráren
jsou mikrozdroje vybudované v bývalých mlýnech, továrnách nebo třeba
na pilách, v jejichž stařičkých povoleních k odběru žádné minimum
pro řeku určené není, protože se na ekologické aspekty tolik nehledělo.
„To však neznamená, že jejich provozovatelé nenechávají zůstatkový
průtok, protože tak musejí činit i na základě zákona o ochraně životního
prostředí,“ dodává Štípský. Cílem nových hodnot je udržet v
řekách dost vody, aby se uměly samy pročistit, aby nezahynulo, co
v nich žije.
Vodoprávním úřadům zůstane možnost dovolit, aby toho v korytě
proudilo méně, než nařizuje zákon, jestliže pro to jsou důležité
důvody spojené s veřejným zájmem – to je dodávka pitné vody, v některých
regionech ani podzemní alternativu nemají. Odběry na zalévání polí
či průmyslové využití už tak jednoznačnou prioritu mít nemusejí
– to bude záležet na individuální úvaze posílených vodoprávních
úřadů.
Nové hodnoty se vážou na jejich zmocnění, jež jim dá takzvaná
suchá hlava vodního zákona, aby sáhly i do již vydaných povolení
k odběru z řek, pokud uvidí, že původní rozhodnutí neodpovídají
realitě. Jednou z těch realit budou i vyšší minimální průtoky. Ty
budou platit obecně až pro nově vydaná povolení, ne retroaktivně,
úřad ale bude moci sáhnout do existujících limitů, sezná-li, že
to škodí přírodě.
Zásadní pochybení kolegů z MŽP spočívá dle resortu zemědělství
v tom, že při propočítávání dopadů hleděli na objemy povolených
odběrů a srovnali to s tím, kolik se jí vážně odebere – vychází
to v průměru na 43 procent objemu. Ale na mnoha místech se odběry
v praxi mimořádně omezovaly, protože v řekách, a dokonce i v nádržích
už žádná rezerva nebyla. Neboli že hodnocení dopadů vychází z teoretických
čísel, ne z praxe suchopárných let. Jako příklad v interní názorové
přestřelce se uvádí vodárenská nádrž Vír na Svratce.
Bere se odtud asi 13 procent objemu, který je povolený, a stejně
se tam muselo loni mimořádně povolit, že pod nádrží bude v řece
vody méně, než je dovoleno, protože jinak by bylo ohrožené zásobování
pitnou vodou pro asi půl milionu lidí. Podobně u zavlažování: v
povodí Blšanky a Liboce v Ústeckém kraji roste chmel. Pěstitelé
mají povolení, aby si načerpali, ale v posledních letech se to neděje.
Buď to vodoprávní úřad zakáže, jako se to vinou suchopáru periodicky
děje, nebo si vodu vzít nemohou, protože by nedodrželi už nynější
minimální zůstatkový průtok. A i tam se má hodnota zvedat.
„Ve víceletých suchých obdobích může dojít k tomu, že ani
větší vodní nádrž nebude moci zabezpečit stanovený zůstatkový průtok,
aniž by riskovala, že dojde k jejímu vypuštění,“ namítá resort
zemědělství a dodává, že koncepce je pochybená hned ve svém úvodu:
proč má voda téct rychleji, když ji chceme na českém území spíš
zadržovat. MŽP intenzivně nesouhlasí s dovětkem, že je to zcela
naopak – vyschlá řeka není příznak zdravé krajiny. Jedna strana
o druhé pak soudí, že ji ta druhá ignoruje.
Minimální zůstatkový průtok (MZP)
- Jde o objem vody vyjádřený v kubících za sekundu, který
musí v řece zůstat. Coby omezující limit je součástí povolení
k odběrům povrchových vod.
- MZP je nyní jen doporučením, od příštího roku to bude
zákonem daná hodnota, a skoro všude vyšší.
- Vzorec MZP vyjadřuje počet dnů, kdy je odběr zakázán.
Teď to vychází na deset, po změně na 35 dní. Fakticky jde
o kubíky vody, které je možné vzít z řeky pryč.
- Z objemu vydaných povolení se odebere asi 43 procent.
Když však voda chybí, pak všem zároveň, nedá se předzásobit.
Co zůstane v řece, to musí ubýt v odběru.
Poznámka
Malé vodní elektrárny (MVE) vodu nespotřebovávají, tedy
neodebírají z toků. To co přiteče, zase odchází do řeky. Naopak
čistí toky od plovoucích předmětů, listí atd.. MVE jsou buď
jezové (příjezové), které neovlivňují přirozený průtok vody
a derivační (před zdouvacím zařízením je část vody přivedena
do relativně krátkého derivačního přiváděče k MVE). V malé míře
jde o MVE přehradní, které většinou stejně se řídí dle vodohospodářských
orgánů.
Oč tedy jde? Zřejmě o útlum ekologické výroby elektřiny
z vodních elektráren (podíl MVE na brutto výrobě elektřiny klesne),
o rychlejší odtok povrchových vod z ČR (jak to jde se snahou
zadržovat vodu, asi dešťovkou), o devastaci MVE (nebude na údržbu
při poklesu tržeb min. o 20 %), o neschopnost
splatit úvěry podnikatelů od bank na vybudované MVE a o zájem
zničit obor MVE v ČR.
Ing. Jan Bouška, SPVEZ, z.s.
|