Hooverova přehrada
By Ubergirl - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=21813405
Postavili ji uprostřed Mohavské pouště. V místech, do kterých
až do té doby nevedly žádné silnice. A i přesto ji postavili v rekordním
čase. Přehrada Hoover Dam. Většinu rekordů, které držela, už vzal
čas, ale přehrada Hoover Dam dál zůstává symbolem celých Států.
Tisíce lidí každý rok stojí na 220 metrů vysoké hrázi a s úžasem
pozorují hloubku pod sebou. Mimochodem, ta hráz není ani po 80 letech
od dokončení definitivně ztuhlá.
Co jste možná nevěděli:
V době svého vzniku byla přehrada největší přehradou planety
a největší byla i hydroelektrárna v jejím nitru a hráz, která
zadržovala vodu. O všechny rekordy už sice přišla, i tak je
ale ikonou USA.
Po hrázi vede dvouproudá silnice, ta po otevření nového
mostu pár set metrů po proudu Colorada, ale slouží už jen turistům.
Stavba vznikla v rekordním čase, o dva roky dřív, než bylo
v plánu. Pokud by se naopak zpozdila, platila by stavební společnost
pokutu 3 000 dolarů za každý den po termínu.
Během stavby přehrady spousta lidí věřila, že váha vody
v nové přehradě bude mít negativní vliv na rotaci Země.
Poznatky ze stavby Hooverovy přehrady se dodnes uplatňují
při stavbě dalších „superpřehrad“.
Bez Hooverovy přehrady by nebylo Las Vegas
Před stavbou Hooverovy přehrady bylo Las Vegas jen malé
městečko uprostřed pouště. V roce 1931 byl ale v Nevadě legalizovaný
hazard, stavba přehrady začala naplno a Las Vegas rostlo.
Dnes má zhruba šest set tisíc obyvatel, jeho srdcem je bulvár
Strip, na kterém leží ty největší hotely a největší kasina,
včetně hotelu Luxor, který má tvar pyramidy a který je zároveň
symbolem Las Vegas. Las Vegas je dnes světovým centrem hazardu a
zábavy a zároveň už se zbavilo i nálepky města, kde ve velké míře
bují organizovaný zločin.
Spojenými státy zmítala hospodářská krize a v Mohavské poušti
rostl technický zázrak. Navzdory pochybovačům, kteří plán Franka
Crowa označovali za šílený. Crowovi ale přály okolnosti. Krize,
která v roce 1931 zmítala Spojenými státy, mu „vehnala do náruče“
desítky tisíc mužů, kteří byli ochotni v pekelných podmínkách pracovat
za minimální mzdu.
Chránily je čepice máčené v asfaltu
Frank Crowe si nemohl přát víc. Dělníci byli ochotni pracovat
v téměř nelidských podmínkách za pět dolarů na den. Za příplatek
šedesáti centů pak ti nejodvážnější prováděli výškové práce – vyhlazovali
za pomoci vrtáků a výbušnin stěny Černého kaňonu. Vše bez ochranných
pomůcek – jedinou ochranou byly čepice máčené v asfaltu a tedy ztvrdlé.
Ve čtyřicetistupňových teplotách ale nešlo o ideální řešení.
Nebýt přehrady Hoover Dam, nevzniklo by ani slavné Las Vegas
Deska na hranici států Nevada a Arizona na Hooverově přehradě
V srpnu 1931 dokonce došlo ke stávce… Stavba ale měla v tu chvíli
díky vražednému tempu, které Crowe vyžadoval, už několikaměsíční
náskok a dělníkům bylo navíc jasně řečeno, že na jejich místo čeká
dvanáct dalších nezaměstnaných mužů. Výsledkem celé stávky tak bylo
jen nepatrné zlepšení podmínek. Během stavby nakonec zemřelo okolo
sta mužů – jejich památku dnes připomíná pomník u hráze přehrady.
Během stavby zemřelo přes sto dělníků. Jejich oběť připomíná
pamětní desk Oskara J. W. Hansena Zemřeli, aby poušť rozkvetla
By NortyNort - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11245903
Hooverova přehrada je nejslavnější stavbou svého druhu na světě
By Kuczora - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15215749
Pekelné tunely ve stěnách Čertova kaňonu
Řeka Colorado je jedním z nejmohutnějších toků ve Spojených státech.
A před stavbou Hooverovy přehrady každý rok na jaře ničila při povodních
vše, co bylo v jejím dosahu. A právě tento vodní živel bylo potřeba
během stavby betonové a více než dvě stě metrů vysoké hráze odklonit.
Ve stěnách Černého kaňonu tak nejdříve musely vzniknout čtyři obrovské
tunely, do kterých bylo Colorado odkloněno.
Každý z těchto tunelů měřil okolo 1200 metrů, původní průměr
byl 17 metrů, ten se ale po vybetonování zmenšil na zhruba 15 metrů.
Práce v nich se rovnala práci v pekle – teploty okolo šedesáti stupňů,
prach, jedovaté plyny a minimum tekutin. Tohle byly tvrdě vydřené
peníze.
Ve vyprázdněném korytu pak vznikly dvě provizorní hráze a konečně
začalo růst to hlavní – obrovská hráz přehrady. A ta vzbuzuje úžas
i dnes.
Hladina během roku kolísá. Což je velmi dobře vidět na stěnách
kaňonu
Právě hráz přehrady je oblíbeným turistickým místem. Od října
2010 se navíc už nejezdí přímo po dvouproudé silnici na hrázi, ale
po novém mostě pár set metrů po proudu Colorada, kterému se tu přezdívá
„Hoover Dam Bypass“, takže je tu méně aut a více klidu pro focení
nebo jen prosté pozorování. Na silnici, která vede po hrázi, vás
s automobilem pustí, ale po září 2001 procházejí osobní automobily
kontrolou.
Dnes už neplatí ani to, že přehrada stojí uprostřed pustiny.
Právě díky ní totiž vyrostlo do dnešní velikosti město Las Vegas,
do kterého je to asi padesát kilometrů severozápadním směrem.
Při stavbě nového mostu Hoover Dam Bypass se pracovalo ve dne
i v noci. Stejně jako při stavbě přehrady
Hooverova přehrada v číslech
Přehrada se začala stavět v roce 1931, otevřena byla v roce 1936,
o dva roky dříve, než se plánovalo. Pracovalo na ní více než 20
tisíc dělníků, 24 hodin denně, ve třech směnách. Hráz je vysoká
220 metrů, dlouhá 379 metrů a u svého základu silná asi 201 metrů.
Maximální hloubka je 180 metrů a vzdutí je na řece Colorado možné
pozorovat ještě 185 kilometrů od hráze. Přesné počty obětí při stavbě
se ale různí – nejčastěji se hovoří o 96 nebo 112 mrtvých.
Generátory elektrárny vyrobily první elektřinu 26. října 1936.
V roce 1961 při modernizaci byly přidány další generátory. V současnosti
jich pracuje 17 o celkovém maximálním výkonu 2 074 MW.
Pohled do turbinové haly
Dvě stě dvacet metrů na výšku, dvě stě jedna metrů tloušťky u dna,
plocha větší, než jakou pokrývají pyramidy v Gíze, a milióny betonových
kvádrů, které ani osmdesát let po dokončení nejsou ještě stoprocentně
ztvrdlé.
Statistika
Délka trvání stavby: od 20. dubna 1931 do 1. května 1936;
Cena stavby 49 mil. dolarů (833 mil. dolarů po zahrnutí
inflace);
Během stavby zahynulo 96 mužů;
Výška přehrady: 221,4 m (druhá nejvyšší v USA);
Délka přehrady: 379,2 m;
Šířka přehrady: 200 m u základu, 15 m v horní části;
Plocha hladiny: 639 km2, objem vody je 35,2 km3.
Elektrárna
Turbiny
13 × 130 MW
2 × 127 MW
1 × 68,5 MW
1 × 61,5 MW typ Francis
2 × 2,4 MW typu Pelton