Stát v současnosti neuvažuje o podpoře na nákup elektromobilů
pro fyzické osoby. Bude pokračovat ve vypsaných programech pro podnikatele
a úřady. Po skončení kolokvia vlády se zástupci automobilového průmyslu
to uvedl premiér Andrej Babiš. Řekl, že stát dal 1,2 miliardy korun
na rozvoj infrastruktury, zejména výstavby dobíjecích stanic, a
pokračují dotační programy za půl miliardy Kč, respektive 270 milionů
Kč na pořizování elektromobilů a ekologických aut. Jsou určeny pro
podniky, respektive státní úřady a organizace.
„Vyrábět v roce 2025 okolo 25 procent aut na elektřinu a v
roce 2030 pak 40 procent je velká výzva a doufejme, že to všichni
zvládneme. My se k tomu hlásíme, ale je otázka, jestli jsme si to
dobře rozmysleli,“ uvedl premiér s odkazem na rozhodnutí Evropského
parlamentu snížit emisní limity do roku 2030 o 37,5 procenta.
Premiér připomněl, že Evropa má podíl na celosvětových emisích
necelých deset procent. Přitom má oproti Číně s 20 procenty nebo
USA s 16 mnohem přísnější emisní cíle, což by mohlo negativně dopadnout
na konkurenceschopnost průmyslu, uvedl.
Podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Bohdana Wojnara
je třeba jednat se státem o další podpoře elektromobility ze strany
státního rozpočtu. Nemusí jít přímo o daňové zvýhodnění, ale například
o zavedení zrychleného odepisování nebo podporu firemních flotil.
Šéfové automobilek se se zástupci vlády, dalších průmyslových
oborů a akademickou sférou bavili o plnění 25 opatření, která vzešla
z minulého setkání před třemi lety. Například v elektromobilitě
jich byla dosud splněna zhruba polovina. Podle Wojnara je potřeba
naplňování opatření zrychlit a některá nová ještě přidat.
V roce 2030 bude v Česku chybět až 20.000 dobíjecích stanic pro
elektromobily. O pět let dříve bude deficit 3 000 stanic. Jedna
dobíjecí stanice by měla podle expertů obsluhovat zhruba deset elektromobilů.
V současnosti jich funguje v ČR kolem 400. Dotační program ministerstva
dopravy počítal s 1 300 dobíjecími místy v roce 2020, což podle
sdružení k pokrytí deficitu počtu stanic stačit nebude.
Tuzemská největší automobilka Škoda Auto investuje podle předsedy
představenstva Bernharda Maiera 32 milionů eur (v přepočtu zhruba
819 milionů Kč) do vybudování 7000 dobíjecích stanic pro své zaměstnance
v okolí závodů v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. V roce 2018
investovala automobilka 3,4 milionu eur (asi 85 milionů Kč) do výstavby
interní dobíjecí infrastruktury v hlavním výrobním závodě v Mladé
Boleslavi. Pro vlastní zkušební provoz v současnosti využívá více
než 300 dobíjecích bodů.
Aby si lidé začali kupovat vozy na elektrický pohon, musí být
podle Maiera spolehlivé, atraktivní a cenově dostupné. Přechod na
elektromobily podle něj nebude možný ze dne na den, ale postupně.
A bez pomoci státu při budování infrastruktury, legislativy nebo
podpory vzdělávání se to neobejde. Škoda nabídne první vozy na elektrický
pohon letos.
Česko je na automobilovém průmyslu výrazně závislé. Generuje
devět procent HDP a podílí se 26 procenty na celkové průmyslové
výrobě. S roční výrobou 134 vozů na 1000 obyvatel je Česko na prvním
místě na světě, když předstihlo i sousední Slovensko.
|