Ve Spojených arabských emirátech byla připojena do sítě největší
„virtuální“ baterie světa s obřím výkonem a úctyhodnou kapacitou.
Zařízení by dokázalo napájet velké okresní město českého formátu
po dobu několika hodin. Baterie má mimo jiné omezit používání naftových
agregátů. Celý projekt se skládá z 15 úložišť na deseti různých
lokalitách hlavního města Abú Zabí, která se stavěla během posledních
několika let. Tucet z nich má maximální výkon 4 MW, doplňují je
pak tři větší 20 MW baterie.Maximální výkon všech instalovaných
baterií dosáhl více než 100 MW již před dvěma lety. Provozovatel
je postupně propojoval tak, aby se dala všechna úložiště řídit společně
jako jedna „velká baterka“, řečeno zavedeným názvoslovím jde tedy
o tzv. „virtuální“ baterii s celkovým výkonem 100 MW a kapacitu
648 MWh. Velmi zhruba řečeno by tak mohla pokrýt spotřebu dvaceti
tisíc domácností na šest hodin. Název „virtuální baterie“ neznamená
nic jiného než, že z pohledu sítě se baterie chová jako jeden celek,
i když fyzicky to jeden celek není. Je odvozený od vzoru v energetice
již dlouho zavedeného tzv. „virtuálního bloku“, což je skupina menších
zdrojů, které se řídí dohromady jako celek. (V Česku se bohužel
ještě plete s nabídkou pro majitele fotovoltaiky, kteří v jejímž
rámci mohou dostávat platby za přebytky dodané do sítě.)
Stejně jako v případě zatím ještě větší připravované baterie
v Číně (která by ovšem měla stát fyzicky na jednom místě) ovšem
konstruktéři nesáhli po známých „lionkách“, jaké používá například
velké úložiště postavené firmou Tesla v Austrálii. V Emirátech byly
použity systémy japonské firmy NGK, která se snaží dlouhodobě prosadit
s tzv. sodíko-sírovými bateriemi.
Jde o robustní typ baterie využívající anorganických elektrolytů.
Během vybíjení záporná sodíková elektroda oxiduje na oxid sodný
a na rozhraní elektrody a elektrolytu se vytváří sodíkové ionty.
Ty putují přes membránu z oxidu hlinitého (Al2O3)
na kladnou elektrodu, kde se redukují za vzniku sulfidu sodného
(Na2S4). Při nabíjení probíhá pak proces opačný.
I když baterie používá na rozdíl od lithiové konkurence téměř
výhradně laciné a snadno dostupné materiály, samozřejmě není levná.
Konstrukce musí být poměrně pevná a kvalitní, především kvůli přítomnosti
velmi reaktivního kovového sodíku.
Navíc vysoké pracovní teploty zhoršují problém s korozí, a konstruktéři
s tím musejí počítat. Sodíko-sírové baterie konstruují jako víceplášťové
vzduchotěsné nádoby z nerezové oceli. Jednotlivé články (řazené
obvykle do sériově paralelního pole) musejí být rovněž hermetické
a jsou od sebe odděleny ještě navíc vrstvou izolačního materiálu,
často písku, který mimo jiné slouží i jako protipožární izolace.
Větší nádrž
Proč volba padla na sodíko-sírový systém? Asi už jste uhodli
sami: klient chtěl baterie s větší kapacitou, tedy schopnou dodávat
špičkový výkon po delší dobu, v tomto případě alespoň šest hodin.
Postavit takový systém z lithiových baterií by bylo podstatně dražší.
U sodíko-sírových baterií a dalších podobných typů, jako jsou
třeba vanadové průtokové baterie, určuje celkovou kapacitu do značné
míry velikost „nádrže“ na kladný a záporný elektrolyt, které jsou
samy o sobě poměrně levné. Stejně jako u jiných průtokových baterií,
například vanadových redox baterií, je tedy poměrně levné navýšit
kapacitu úložiště, naopak je relativně drahé zvyšovat jejich výkon,
jinak řečeno velikost aktivní plochy a počet článků v bateriovém
svazku.
Síť Spojených arabských emirátů ovšem údajně nepotřebuje úložiště
s větším výkonem než 100 MW. Takové lithiové baterie již ve světě
stojí a jejich stavba v podstatě není nic náročného. Ovšem žádná
z nich nedokáže takový výkon dodávat po dobu delší než zhruba hodinu
a půl, pak musí naskočit jiné záložní zdroje. V emirátech se ovšem
chtěli zbavit nutnosti takové zdroje stavět a udržovat, a tak se
rozhodli pro větší baterii, která by dokázala pokrýt spotřebu v
nouzovém případě až po šest hodin.
Jedno ze 20 MW úložišť, které je v Abú Zabí součástí tamní obří
baterie.
Spojené arabské emiráty vybudovaly obří 648 MWh sodíko-sírové
bateriové úložiště (obrázek:
Energy Storage News).
Zda jde skutečně o schůdné a ekonomicky výhodné řešení, to nelze
zcela objektivně posoudit, protože neznáme podrobnosti smlouvy.
Nepochybně jde o kapitálově velmi náročný projekt s dlouhou návratností.
Nejdůležitější veličinou je tedy „cena peněz“ pro stavbu použitých.
Dá se ovšem předpokládat, že země tak chtěla přispět k naplnění
svých cílů na navýšení výroby z bezuhlíkových zdrojů, které by v
roce 2050 by měly dodávat šedesát procent celkově vyrobené elektřiny.
Velká baterie by také měla okamžitě omezit nutnost používání dieselagregátů,
které se v zemi s velmi levným benzínem a naftou používají k vykrytí
špiček, a také výrazně usnadnit a zjednodušit řízení celé sítě.
A samozřejmě fosilní palivo, které se takto ušetří, může jít na
export.
Pozor! Nechladit!
Další výhodou proti lithiovým bateriím jsou poněkud netradiční
provozní parametry sodíko-sírových baterií. Jejich provozní teplota
je kolem 300 až 350 °C. Nevyžadují tak důkladné chlazení, které
je v pouštním prostředí větším problémem než například v našich
zeměpisných šířkách.
Energetické hustoty podobných baterií nejsou špatné, pohybují
se i nad 150–170 Wh/kg, tedy zhruba pětkrát vyšší než u „klasických“
olověných baterií. Účinnost v cyklu nabití/vybití se pohybuje někde
nad sedmdesáti procenty, což není úplně úžasná hodnota. Nízká účinnost
by ovšem nebyla problémem, pokud by byla nízká také cena.
Výrobce, japonská společnost NGK, slibuje, že by baterie pro
instalaci ve Spojených arabských emirátech měly fungovat se zhruba
90% účinností alespoň patnáct let, což by mělo představovat zhruba
4 500 stoprocentních vybití a nabití. To výrazně překonává výkony
lithiových baterií, u kterých by byl úbytek výkonu za stejnou dobu
určitě o pár desítek procent vyšší. Přesně by záleželo na tom, jak
by se ve skutečnosti využívaly. „Lionky“ se rozhodně nemohou pravidelně
vybíjet až „do nuly“; to by je poničilo zcela zásadně. Pro sodíko-sírové
baterie by to ovšem neměl být problém.
Uvidíme, zda se skutečně podaří tento slib splnit. Degradace
materiálů, a tím i kapacity baterií, u nich obecně vždy představovala
problém. V každém případě se ukazuje, že ani v ukládání energie
neexistuje jediné řešení, které by vyhovovalo všem. Tesla a další
výrobci lithiových baterií nebudou moci v ceně za jednotku uložené
energie konkurovat jiným technologiím, a NGK zase svoje sodíko-sírové
baterie do elektromobilu nedostane.
Zdá se také jisté, že „virtuální“ energetické celky spojující
nejen baterie, ale často i menší výrobny, jako jsou například solární
elektrárny, budou trendem blízké budoucnosti.
Zdroj:
idnes.cz ► 18. února 2019 Zpracoval
Ing. Jan Bouška (SPVEZ)
|