Nebo snad jen prodloužit životnost stávajících
jaderných bloků Dukovan a později i Temelína? Obojí. Stavět nové a staré uzpůsobit, pokud je to pro
další provoz potřeba. Odstavit předčasně z provozu funkční zařízení, na to nemáme peníze a doufám ani chuť.
Energie nebude nikdy dost. Elektrická energie nám ulehčuje a zpříjemňuje život. Nejde proto o šetření elektrickou
energií, ale naopak ji ve zvýšené míře racionálně využívat. Jen je nutno se při stavbě nových bloků vyvarovat
chyb, ke kterým v minulosti při stavbách JE docházelo. Nikde není psáno, že by jaderné elektrárny musely
patřit jednomu investorovi, jedné země. V případě České republiky by to mohla být spolupráce s Polskem,
Maďarskem nebo Slovenskem. Slabina tohoto řešení leží v právních vztazích. To ale platí o všech projektech
srovnatelné velikosti. Hospodářství našich sousedů je na vzestupu a stupeň zamoření ovzduší vlivem spalin
hnědouhelných kotlů je obdobný jako ten náš. Investory mohou být i další subjekty, kupříkladu ropné státy,
které chtějí své peníze vhodně investovat.
Pálit ropu a plyn v kotlích za účelem získání energie není právě ten nejlepší způsob využívání těchto
surovin. Jak z ropy, tak z plynu může chemický průmysl vytvořit celou škálu užitečných věcí, o pohonu automobilů,
letadel atd. atd. ani nemluvě. Naproti tomu je získávání energie z jinak nepoužitelného a i relativně laciného
uranu záležitost nadmíru efektivní.
Nákladná kontinuální doprava paliva (ropovody či doprava uhlí vlaky a loděmi) v případě JE odpadá a jaderné
elektrárny neprodukují žádné zplodiny. Zbývá pouze likvidace vyhořelého paliva a likvidace zařízení po ukončení
provozu - padesátiletého a delšího. Poslední zůstane úkolem pro budoucí generace. Vzhledem ke stálému pokroku
vědy to nebude nijak nezodpovědný počin. Kromě toho se vždy musely generace následující vyrovnat s odkazem
předcházejících. Jde jen o to zanechat po sobě zemi bohatou a prostředí, v rámci možností, čisté a ne zasypané
elektrárenským popílkem, či krajinu zaneřáděnou vraky větrníků a rozsáhlými poli nefunkčních fotovoltaických
panelů.
V době, kdy neexistuje, kromě přečerpávacích elektráren, žádné ukládání energie do zásoby, je budování
dalších větrných a fotovoltaických elektráren jen nezodpovědné plýtvání finančními zdroji. Přečerpávacích
elektráren s relevantní kapacitou je u nás pomálu a mnozí ještě ani teď, po desetiletích od postavení, nestrávili
jejich existenci.
Odpůrci pana prezidenta Zemana tvrdí, že se snaží donutit vládu, aby dala zakázku na nové reaktory
Rosatomu - a dokonce prý bez tendru. Maďaři postoupili o krok dál a zadali, také bez tendru, výstavbu
své jaderné elektrárny Rusům a dokonce si na ni u Rusů i půjčili. Částí výnosů elektrárny budou půjčku umořovat.
Neexistuje lepší způsob jak dodavatele donutit ke kvalitní a rychlé práci a ještě v termínu?
Ve věci tendru, kdy investor je povinen zakázku napřed vypsat a pak se sáhodlouze, někdy i roky handrkovat
s odmítnutými dodavateli, se Maďaři zjevně poučili od nás. Aby nemuseli tendr rušit, jednoduše žádný nevypsali.
Jaderná elektrárna znamená pro hospodářství států velikosti, jako jsme my nebo Maďarsko, věc zásadní, která
nesnese mnohaleté odkládání jen proto, že odmítnutý dodavatel chce svůj neúspěch ještě zhodnotit. Zadávat
zakázku takového rozsahu, jako je JE, pomocí tendru je kontraproduktivní. Čím je investice větší, tím může
být, pokud je zájem, i transparentnější. To není jako strčit úředníkovi pár tisíc, když mi jde o stavební
povolení na chatu. Po zkušenostech s dosavadními tendry bude pro zadavatele snadné vypracovat poptávku do
všech podrobností a pak podle toho i uzavřít odpovídající nenapadnutelnou smlouvu, vždy v jeho prospěch.
Zcela zásadní je, že tendr se nepořádá ku prospěchu dodavatelů.
Další podstatná záležitost je otázka bezpečnostních předpisů. Stavět se musí podle bezpečnostních
standardů, které platily v době podepsání kontraktu. Žádné přidávání dalších a dalších pojistek. Své
o tom mohou zpívat zřizovatelé berlínského letiště (Flughafen Berlin Brandenburg), kteří jsou nuceni v průběhu
stavby měnit kde co, kupříkladu protipožární zařízení a mnoho dalšího. Dodatečné zásahy stavbu zdražují,
odsouvají zahájení provozu do nekonečna a jsou zdrojem nesčetných právních sporů.
Obdobné platí i pro EIA - posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Pokud už byl zákonodárce donucen
k přijetí tohoto z velké části zbytečného zákona, je nyní na čase jej modifikovat. Zhoubné následky EIA
jsme zažili při stavbě dálnice přes České středohoří do Německa. Není nejmenšího důvodu myslet si, že by
to bylo v případě dostavby Dukovan a Temelína jinak. EIA jen umožňuje „neziskovým“ organizacím vydírat
investora.
Odstrašujícím příkladem nám mohou být velkostavby u našich západních sousedů: Stavba mnichovského letiště
Franze-Josefa Strausse, rozšíření počtu vzletových a přistávacích drah ve Frankfurtu, desetiletá, dodnes
neukončená tahanice o úložiště jaderného odpadu v podzemní solné kaverně v Gorleben, stavba opery v Hamburku
a koruna všeho, nekonečná výstavba letiště v Berlíně. Doby staveb a náklady těchto projektů se většinou
zdvoj- a vícenásobily.
Pro srovnání: za přibližně stejnou dobu, po kterou samozvaní němečtí ochránci životního prostředí blokují
v Německu prakticky všechno, stačilo opovrhované Turecko postavit tři mosty přes Bospor (opravdu to není
jako stavět most přes Vltavu) plus jeden tunel pod ním a 22 vodních přehrad s devatenácti hydroelektrárnami.
Po dlouhých tahanicích, silně připomínajících ty evropské, došlo letos v dubnu k zahájení stavby první
turecké JE, v Akkuyu na východním pobřeží Středozemního moře. Stavět budou Rusové. Další JE je plánována
na pobřeží Černého moře poblíž města Sinop. Tu budou stavět Japonci. Třetí elektrárnu, která bude situována
poblíž hranice s Bulharskem, budou stavět Číňané. Asi nejde tak mnoho o to s kým, ale jak, za jakých smluvních
podmínek.
Z hlediska českého investora bude důležité nechat stavět takříkajíc „na klíč“. Jakékoliv dodatečné
úmluvy a kooperace (zaměstnáme tolik a tolik českých pracovníků atd.) jsou jen zdrojem soudních sporů. Pracovních
sil máme tak jako tak málo.
Příkladem nám budiž Finové, kteří tak nechávají stavět JE Olkiluoto. Elektrárna měla být připojena k
síti v roce 2011, pak 2012, 2013 atd. atd. Dodnes je nefunkční, ale dodavatel Areva zatím musí alespoň cvakat.
Ne málo - 3,2 miliardy eur. Pro nás by mohlo být také podnětné, že investorem není stát, nýbrž společenství
finských soukromých firem. Co umí Finové, umíme jistě také.
Není třeba vymýšlet už vymyšlené. Český investor se musí v prvé řadě soustředit na právní otázky dodavatelské
smlouvy. Odborníci vytvářející smlouvu by měli být na její „neprůstřelnosti“ finančně zainteresováni a v
případě neúspěchu být postižitelní. Myslitelná je kauce, kterou by všichni museli před zahájením práce složit.
Musejí-li makléři na NY burze skládat kauci milion dolarů, proč by neměli sumu přiměřenou našim poměrům
skládat zúčastnění právníci?
Organizace kontroly výstavby musí být organizována s předstihem a s dostatkem kvalitního personálu. Nemusí
vždy jít jen o Čechy, mluvit se na stavbě bude tak jako tak anglicky. Totéž platí i o budoucí obsluze. Budou-li
tito lidé zaměstnáni už rok dva před spuštěním a budou si z dlouhé chvíle ořezávat tužky nebo potápět lodičky,
nic se neděje. Při předpokládané životnosti šedesáti let je náklad na jejich dodatečnou mzdu zanedbatelný.
Důležité je, aby byli v pravý čas správní lidé po ruce.
Jako poradce bude možno využít ty, kteří kdysi vystudovali, pak dělali-nedělali na Temelíně a odtamtud
šli už do důchodu. Několik takových znám osobně.
Stavět či nestavět není v našem případě otázka. Určitě stavět! Raději víc než míň. Čím jsou lidé
línější a pohodlnější, tím více budou potřebovat elektrické energie. Česká republika jim ji dodá. Budeme
bohatí.
|